Nastavenie základných metrík e-shopu v Google Analytics

Neprinesieme nič nové, ak napíšeme, že pre elektronický obchod je analýza dát alfou a omegou. Zber a vyhodnocovanie metrík je nevyhnutnosťou nielen pre kvalitnú analýzu zdrojov návštevnosti, jej správne pochopenie, ale aj pre zlepšenie UX a UI vášho webu a vo finále najmä  pre vyhodnocovanie konverzií.

Najrozšírenejším nástrojom pre analýzu dát je Google Analytics. V tejto na pohľad zložitej platforme máte k dispozícii desiatky prehľadov, z ktorých môžete zistiť množstvo zaujímavých čísel. Na ich základe dokážete uskutočňovať rozhodnutia, ktoré môžu vaše elektronické podnikanie posunúť vpred.

Viete zistiť, ktoré produkty, pre aké publikum a pre aký typ zákazníka sú najvhodnejšie. Môžete vidieť čísla od výnosov za určité obdobie, počet transakcií, počet produktov, mieru konverzie,  jedinečné nákupy, až po náklady na dopravu alebo oblasť, z ktorej pochádza najviac nákupov.

V nasledujúcom texte nájdete návod na nastavenie základných meraní v Google Analytics, ktoré by nemali chýbať v každej maloobchodnej firme predávajúcej (aj) cez eshop.

Prečo je potrebné sledovať a vyhodnocovať dáta eshopu?

Jednou z hlavných výhod je to, že elektronické obchody oproti kamenným obchodom dokážu merať každý jeden aspekt na ceste za uskutočnením nákupu. Odkiaľ zákazníci prichádzajú? Na akých stránkach a ako dlho sa zdržiavajú? Čo robia na vašom webe pred a po nákupe? Všetko sú to nesmierne dôležité informácie, ktoré sa môžu použiť na zlepšenie užívateľského komfortu (user experience) a zvýšenie tržieb či výnosov.

Google Analytics predstavuje zatiaľ jeden z najprepracovanejších systémov na sledovanie elektronického obchodu. Pre každý e-shop sú však dôležité rôzne metriky a rôzne údaje. Niekedy je potrebné vytvárať a prispôsobiť si vlastné prehľady, segmenty, filtre, dashboardy. No pre pochopenie správania sa používateľov vám budú stačiť rozsiahle preddefinované prehľady, logicky rozdelené do rôznych kategórií.

Google Analytics je dostupný úplne pre každého zadarmo. Stačí pred používaním nahrať krátky kód sledovania na svoju webovú stránku.

Ako teda začať s nastavením sledovania elektronického obchodu Google Analytics?

Inštalácia je pomerne jednoduchá. Stačí vám váš Google účet a pár minút času.

Na začiatku prejdite do služby Google Analytics.Pri vytváraní účtu bude potrebné zadať meno účtu, oblasť pôsobenia, časové pásmo, vaše URL adresy – základný tvar domény vášho e-shopu. Samozrejme, ako je v dnešnej dobe zvykom, je potrebné odškrtnúť súhlas na spracovanie a zdieľanie  údajov.

Po dokončení sa vám zobrazí výzva na získanie sledovacieho ID kódu, ktorý je nutné vložiť podľa popisu nad útržkom kódu, do hlavičky webovej stránky medzi značku <HEAD>.

Ak by ste potrebovali sa zoznámiť s rozhraním Google Analytics, určite poslúži  demo účet elektronického účtu v Google Analytics. 

Po nainštalovaní kódu sledovania Analytics na  vašu webovú stránku musíte povoliť nastavenia elektronického obchodu.

Prejdite do časti Správca >  Zobrazenia > Nastavenia elektronického obchodu. V tejto ponuke povoľte „Nastavenia elektronického obchodu“ a „Vylepšené prehľady elektronického obchodu“.

Po pripojení k službe Google Analytics je čas si určiť, ktoré ciele a správanie v oblasti elektronického obchodu chcete sledovať. Tým sa vám budú zaznamenávať transakcie v službe Google Analytics.

V službe Analytics si môžete nastaviť množstvo cieľov. Vami zadané ciele ale nemusia súvisieť priamo s predajom. Akákoľvek činnosť, ktorú potencionálny zákazník na vašom webe vykoná (vyplnenie formulára, rozkliknutie kontaktných údajov…),  sa môže stať cenným údajom, ktorý môže viesť k plnohodnotnej konverzii.

Pomocou čiastkových cieľov – ako napríklad čas strávený na stránke alebo opustený košík – môžeme sledovať zámer používateľov a neskôr po prepojení s účtom Google Ads dokonca aj na týchto používateľov zacieliť naše reklamy. Ide o tzv. remarketing. Zvýšime tým pravdepodobnosť ďalšej návštevy a tým aj nákupu v ďalšej relácii.

Tu je niekoľko príkladov cieľov, ktoré môžete nastaviť a sledovať na svojom e-shope:

  • prítomnosť na stránke košíka,
  • čas strávený na stránke,
  • počet relácií na jedného používateľa,
  • miera odchodov,
  • vracajúci sa návštevníci,
  • konverzie podľa návštevnosti,
  • počet používateľov, ktorí uskutočnili konverziu,
  • navštívené konkrétne produktu.

Ako nastaviť analytické ciele elektronického obchodu?

1. Vyberte panel Správca v ľavom dolnom rohu.

2. V pravom stĺpci vyberte možnosť „Ciele“. 3. Vyplňte popis cieľa a podrobnosti o cieli.

4. Po nainštalovaní kódu sledovania a stanovení cieľov je čas pristúpiť k podrobným prehľadom služby Google Analytics, teda prehľadom, ktoré vám napovedia o všetkom čo sa deje na vašom webe.  V ľavom stĺpci v sekcii Konverzie > Elektronický obchod > Prehľady sa vám zobrazí váš prehľad údajov. Metriky ako výnosy, miera konverzie, transakcie, priemerná hodnota objednávky, najpredávanejšie produkty sú nastavené defaultne.

Čo všetko sa dá vidieť v prehľadoch Google Analytics

V prehľade môžeme kombinovať rôzne metriky a dáta, čo nám umožňuje nájsť príležitosti alebo hrozby, s ktorými môžeme narábať – či už na úrovni webovej stránky, produktov alebo marketingovej komunikácie.

Porovnávať možno nielen jednotlivé produkty e-shopu medzi sebou, ale aj časové úseky, rôzne zoznamy (kategórie) produktov. Analýzou týchto faktorov ľahko posúdite napríklad to, ktorá časť vášho sortimentu si zaslúži viac marketingu – logicky to bude tá ziskovejšia.

Aspekty, ktoré pri produkte môžete sledovať, sú napríklad výnosy, nákupy, priemerná cena a priemerné množstvo podľa SKU a kategórie. Celkový prehľad výkonnosti predaja vám zasa umožňuje vyhodnotiť predaj elektronického obchodu podľa transakcie a dátumu.

Ako vidieť, Google Analytics je veľmi účinná a užitočná platforma, bez ktorej sa nezaobíde nijaký online marketér a nijaký podnik, ktorý predáva tovar či služby cez internet. Tým, že je zadarmo, viditeľne vyčnieva z radu podobných online nástrojov. Ponuka možností a metrík, ktoré v Google Analytics možno sledovať, však môže začínajúcim podnikateľom pripadať trochu zmätočná. Ak máte s analyzovaním dát problém, alebo ak potrebujete v tejto oblasti radu či konzultáciu, neváhajte nás kontaktovať.

NapísalMiroslav Zemenčík