Influencer marketing: Ako ho (ne)robiť?

Lucia Ribanska 22. septembra 2020 0 Komentáre

Influencer marekting je fenoménom medzi marketérmi už zopár rokov. Ak by ste ho však považovali za horúcu novinku, ktorú stvorili sociálne siete, nebude to tak úplne pravda. Influencer marketing je totiž prího{“type”:”block”,”srcClientIds”:[“b0f5b958-53f3-414b-a496-e67c085ee74f”],”srcRootClientId”:””}dným spojením starých a nových marketingových nástrojov.

Staro-nová záležitosť

O určitej forme influencer marketingu môžeme hovoriť prakticky od počiatkov reklamy. Už z minulosti poznáme situácie kedy veľké značky využívali na marketing rôzne tváre a postavy, ktoré sa nezmazateľne zapísali do pamäte verejnosti. Postup pri “vyrábaní” týchto influencer tvárí bol síce opačný – teda známymi sa stali vďaka reklame – ale to na ich vplyve nič nemení. Príklady?

Každý predsa pozná chlapca z obalu Kinder čokolády.

Alebo Marlboro kovboja, ktorý v tej dobe narobil veľký rozruch. „Všetci muži chceli byť ním a všetky ženy chceli byť s ním.“

Samozrejme, nemôžem zabudnúť ani na (ne)obľúbeného Alzáka, pri ktorom sa tvorcovia uistili, aby ste nikdy nezabudli nielen naňho, ale najmä aj jeho hlas. Áno, každá reklama je vlastne forma influencer marketingu. Alebo chcete povedať, že vás jeho hlas nijako neovplyvnil? 🙂

Na všetkých frontoch

Skrátka a dobre – influencer marketing nie je žiadna novinka, ale objavuje sa tu už nejaký čas. Príchodom sociálnych médií sa však tento trend presunul na tieto platformy, ktoré patria medzi najsilnejšie marketingové nástroje súčasnosti.

Podľa prieskumu z roku 2019 od Rakuten Marketing až 80% ľudí si v minulosti kúpilo produkt, ktorý mu bol doporučený influencerom. 56% žien sleduje najmä beauty influencerky, 54% mužov dáva prednosť youtube influencerom hrajúcich online hry.

Akokoľvek sa tomu bránime, každý z nás sa nechá občas inšpirovať nejakým influencerom. Influencer marketing sme začali využívať aj u nás v High5 Studio

Ako influencer marketing nerobiť?

Zlatým pravidlom je, že tento druh reklamy určite netreba aplikovať pri každom klientovi a za každú cenu. Veľmi dôležitý je, samozrejme, aj výber správneho adepta. Určité “súznenie” medzi influencerom a produktom či značkou by malo byť viditeľné na prvý pohľad. Ak budete krém proti vráskam propagovať spoluprácou s MMA zápasníkom, bude to vyznievať – prinajmenšom – trochu silene.

Osobne preferujem skôr mikro influencerov, ktorí si vážia nové spolupráce a snažia sa do nich vniesť aj trochu kreativity. Fotografia s produktom totiž už dávno nestačí. Publikum dokáže veľmi rýchlo rozpoznať či ide len o platenú reklamu, alebo je influencer naozaj aj reálnym používateľom/spotrebiteľom a pokiaľ ide o efektivitu kampane, tento faktor je skutočne zásadným.

Aj negatívna reklama je reklama

Čo sa stane ak spolupráca nevyjde podľa predstáv a na vašu značku sa znesie vlna kritiky? Samozrejme, tomuto druhu marketingu by sa chcel každý radšej vyhnúť, ale ak sa v tejto situácií náhodou ocitnete, spomeňte si na nedávnu kampaň About you, ktorá nebola, až tak vydarená (rozumej veľmi zlá), ale napriek tomu mali kuriéri každý deň plné auto balíkov s ich tovarom.

Nie, nepracujem ako part-time kuriér, túto informáciu mám však z prvej ruky, keďže u nás bol až trikrát.

#sorrynotsorry

Takže, zhrnula by som to asi takto: influencer marekting jednoznačne ÁNO! Ale s rozvahou.

Samozrejme, ak si nie ste istý s výberom správneho influencera, nechajte to radšej na profesionálov. 🙂

NapísalLucia Ribanska