Práca z domu: Ako na efektívny home office

Súčasná situácia prinútila mnohých zamestnávateľov a tiež zamestnancov zmeniť svoje pracovné rutiny. Mnohé veľké spoločnosti už neplánujú návrat do kancelárií ani po skončení pandémie. Podľa portálu PODNIKAJTE.sk bude budúcnosťou práce väčšia vyváženosť práce doma vs. práce v kancelárii, samozrejme v prospech homeofficu.

Čo to znamená pre nás, bežných zamestnancov? Minimálne nutnosť vylepšiť sidomáce podmienky tak, aby sme pracovali efektívne a zároveň neupadli do kolotoča nudy a osamelosti, ktorými homeoffice čas od času zaváňa.

Základné podmienky pre prácu z domu

Už ste čítali milión článkov na tému “Ako pracovať z domu” a okrem prokrastinácie vám nič nepriniesli? Tu nájdete sumár najčastejšie spomínaných podmienok, ktoré by ste mali dodržať pre prácu z domu.

  • Vytvorte si pracovný kútik. Akokoľvek vás láka myšlienka práce z gauča či z postele, nalepšie sústredenie dosiahnete pri kancelárskom stole, na ktorom máte všetky potrebné veci pre prácu.
  • Prezlečte sa do pracovného. Predstava, že v domácnosti pobehujete v kostýme a lodičkách, je síce úsmevná. Vedzte však, že chuť do práce rapídne klesá, ak nie ste učesaní, umytí a už tretí deň blúdite po byte v pyžame. Naopak oblečenie, ktoré nosíte bežne do práce, vám zvýši sebavedomie a chuť pasovať sa s pracovnými úlohami.
  • Zabezpečte si ergonomickú pracovnú stoličku. Nie je nič horšie, ako sedieť osem hodín na jedálenskej stoličke či na vyradenom taburete po babičke, ktorý už nemá inde v domácnosti uplatnenie. Hlavne v prípade dlhodobého homeofficu sa oplatí investovať do naozaj kvalitného kancelárskeho kresla.
  • Domáce práce si nevšímajte. Pre niektorých poriadkumilov je toto ťažká výzva. Riady v dreze? Chumáč chlpov na koberci? Je ťažké sa sústrediť na prácu, ak vidíte všetky tie domáce práce, ktoré by bolo dobré spraviť. Hlavne ak čelíte pracovnej úlohe, do ktorej sa vám nechce. Zrazu si uvedomíte, že už pol hodinu vysávate, aby ste nemuseli poslať TEN mail…

Efektívny time management

Základom pre akúkoľvek prácu z domu je sebadisciplína. Alebo lepšie – základom akejkoľvek EFEKTÍVNE SPRAVENEJ práce je sebadisciplína. Dobrou správou však je, že v sebadisciplíne sa môžete stále zlepšovať. Stačia k tomu dve zdanlivo jednoduché veci – plánovanie a následné dodržiavanie naplánovaných vecí.

  1. Máte čas navyše? Využite ho!

Predstavte si, ako sa každé ráno prepravujete do práce a z práce domov. Je to samozrejme individuálna vec, no pokiaľ nemáte pracovisko na pár krokov, zaberie vám preprava do práce minimálne 30 minút. To je aspoň hodina čistého času, ktorý máte pri homeoffice k dobru, no bez plánovania sa tento čas skrátka kdesi rozplynie.

Môj tip: Hodina času navyše priam vyzýva k fyzickej aktivite. Ak ste však zvyknutí aj tak cvičiť každý deň, môžete túto hodinu využiť inak. Ja ju napríkad rada využívam na rýchle upratanie domácnosti. Potom ma počas práce nedesia hory riadu a nevyhýbam sa nepríjemným úlohám vysávaním. Znova však netreba stratiť prehľad o čase. O deviatej varím kávu a sadám k práci, aj keby som mala nechať upratovanie nedokončené. 

  1. Rozdeľte si prácu do blokov

    Keď sa zahĺbite do práce, čas plynie akosi rýchlejšie. Zrazu prejde pol dňa a vy si uvedomíte, aké máte stŕpnuté nohy, štípu vás oči a 4 hodiny ste sa nenapili. Existuje mnoho techník ako si podeliť prácu. Napríklad technika Pomodoro. Je založená na 25 minútach sústredenej práce a 5 minutách oddychu – prejdenia sa do kuchynky, krátky small chat s kolegom, či zopár drepov. Často je však úsek 25 minút prikrátky, preto odporúčam rozdeliť si prácu na dvojhodinové bloky s 15 – 30 minútovou prestávkou.

Môj tip: Pri kreatívnej práci mi pomáha venovať sa v čase prestávky fyzickej aktivite, ktorá priamo nesúvisí s prácou. Preto pri prvej prestávke idem vyvenčiť psa, pri druhej zjem obed a pri tretej idem pešo do škôlky. Pohyb na čerstvom vzduchu  mi prečistí hlavu a občas objavím aj riešenie, ktoré som dovtedy prehliadala. 

  1. Dodržiavanie časového harmonogramu.

    Aký by bol váš život, keby ste chodili do práce v kancelárii? Ráno budíček o šiestej, joga o siedmej a sprcha o pol ôsmej? Áno, lebo musíte. Čo ak vás však ráno nič nesúri vstať? Vstanete 7:55 a s kefkou v ústach už o ôsmej kontrolujete firemné maily. Celé zle!

Dodržujte svoju rutinu tak, ako keby ste šli naozaj do práce. Odmenou vám bude naštartovaná hlava, dobrý pocit zo seba a taktiež viac času na veci, ktoré vás ráno tešia.

Môj tip: My, ktorí máme deti, to máme prirodzene jednoduchšie. Musíme ráno vstať, či ideme do kancelárie alebo pracujeme z domu. Vychystať deti, rozdistribuovať ich do inštitúcií a hor sa makať! Preto je dôležité si nájsť aj v tomto harmonograme čas na to, čo nás teší. Človek má tendenciu poslať deti do školy a až potom si sadnúť so šálkou kávy či zacvičiť si jogu. Bohužiaľ si uberáte zo svojho pracovného času a dostávate sa tým do stresu. Navyše sa ťažšie začína, pokiaľ musíte z príjemnej činnosti prepnúť na pracovnú. Preto si vyhradzujem čas na príjemné veci – u mňa je to pokojné vychutnávnie kávy – ráno, kým deti spia a skôr, ako sa začne ranný zhon.

  1. Plánujte si prácu dopredu

    Pokiaľ máte prehľad, čo je potrebné v daný deň stihnúť a dokončiť, tak je vyššia pravdepodobnosť, že to aj stihnete, ako keď len hasíte ad hoc prácu, ktorá vám príde mailom. Preto si rozdeľte, kedy sa budete venovať mailom, meetingom cez video či sústredenej práci. Počas sústredenej práce si vypnite všetky rušivé vplyvy a chatovacie nástroje.

Taktiež si neplánujte viac ako 5 bodov, ktoré v daný deň stihnete. Tri sú málo, sedem zas príliš veľa. Ak stihnete viac ako 5 bodov, je to super, ale nerobte z toho normu. Ak v daný deň 5 bodov nestihnem, presúvam ich na ďalší deň, platí však, že ich presuniem maximálne jedenkrát.

Môj tip: Dva doobedné bloky venujem kreatívnej práci alebo práci, ktorá vyžaduje sústredenie. Poobede sú to hlavne maily a administratíva, komunikácia s kolegami a činnosti, ktoré nevyžadujú až také sústredenie. Podľa toho si delím prácu aj v rámci týždňa. 

  1. Doprajte si poriadnu obedovú pauzu

    Až 50% ľudí, pracujúcich z domu uviedlo, že im chýbajú spoločné obedy s kolegami. Obed si väčšinou prihrejú alebo objednajú donášku a zjedia ho pri notebooku za pár minút. Šetrí to čas, hovorili. V tom horšom prípade pracujúceho preberie prázdny žalúdok tesne pred koncom pracovnej doby.

Takto naozaj nie. Odporúčam dopriať si poriadnu obedovú pauzu mimo vášho pracovného kútika. Obed na terase, balkóne či za jedálenským stolom poskytne mozgu potrebný oddych od rozmýšľania. Tu však tiež platí, že si na to treba vyhradiť konkrétny čas. Je príjemné si po obede posedieť, ale ak sa “zasedíte”, môže byť náročné opäť sa naštartovať sa do práce.

Extra tip: Cítite osamelo a chýba vám taký spoločný small talk o nepracovných veciach s kolegami? Dohodnite sa na spoločnom obede cez videohovor. Kto hovorí, že video meetingy musia byť iba pracovné? 

Môj tip: Či už chodím do práce alebo pracujem z domu, obed na ďalší deň si chystám večer. Obvykle si jedlo, ktoré navarím večer, rozdelím na dve časti a tá druhá slúži ako obed na ďalší deň. Ak chcem mať čerstvé jedlo, varím si iba načerstvo iba prílohu – zemiaky, ryža či cestoviny sú hotové do desiatich minút. 

Záverečné tipy z nášho tímu

Už teda viete, že nielen materiálne predpoklady robia zo zamestnanca homeofficového majstra. Je to hlavne plánovanie, time manažment a sebadisciplína, ktoré vám umožnia preplávať dlhodobou prácou z domu bez ujmy.

Taktiež však platí, že netreba na seba príliš tlačiť a ak to niektorý deň proste nejde podľa vašich predstáv, netreba sa z toho zrútiť.

Zozbierala som preto pre vás tipy aj od ostatných kolegov. Sú to veci, ktoré im najviac pomáhajú udržať si poriadok v práci a podávať výkony, s ktorými môžu byť spokojní aj počas turbulentných časov.

Natália: Po práci s počítačom sú oči unavené, doprajte im wellness. Ja používam kvapky do očí, uhorky a čierny vylúhovaný čaj. Hlavne po skončení roboty už nepozerajte do telefónu a venujte sa niečomu inému. Ja som začala lúštiť sudoku, hrať karty, monopoly s priateľom a vytiahla som aj svoj starý keyboard a učím sa nejaké nové skladby.

Lucia:  Môj zaručený tip ako byť efektívny je jednoduchý. Nezostať v pyžame v posteli. Takže ranná rutina musí byť – normálne sa umyť, učesať, prezliecť do pracovného oblečenia a idem za stôl.

Miroslav: Ráno si musím dopriať bohaté raňajky a pred prácou ešte poriadne unaviť psa, aby počas mojej práce oddychoval a nechcel sa hrať. Taktiež sú dni, kedy proste chcem robiť z postele, preto si ju vždy usteliem, aby v nej bol poriadok. 

Adriana: Môj najlepší tip je spraviť všetky veci, ktoré môžu počas pracovnej doby odvádzať pozornosť a požierať čas (domáce práce, príprava obeda…), hneď ráno pred prácou alebo ešte lepšie – večer pred tým.

NapísalKarolína Fuhrmannová