SEO je beh na dlhé trate: Prečo je to tak?

Za každým úspechom je veľa námahy a veľa času, ktorý mu musíte obetovať. Vo vodách internetu platí toto pravidlo ešte o niečo prísnejšie. Hlavne, ak ide o optimalizáciu webu pre vyhľadávače – SEO. 

Mnohí klienti očakávajú, že SEO je podobné inej marketingovej aktivite – PPC kampaniam, akurát je zadarmo. Bohužiaľ, nič nie je vzdialenejšie pravde. Dobre nastavené PPC vám pomôže v začiatkoch podnikania, keď ste ešte neznáma značka. Vďaka PPC bude váš web na očiach a okrem priamych preklikov a objednávok prináša aj brand awareness v časoch, kedy ste v organickom vyhľadávaní totálne vzadu. Z dlhodobého hľadiska bude pre vás platená reklama bez vyladenej SEO optimalizácie iba zbytočný žrút peňazí. 

Nečakajte teda, že SEO je čarovná palička, ktorá vám za pár týždňov a s minimom peňazí poskytne najlepšiu pozíciu v organickom vyhľadávaní a pomôže vám tak predbehnúť konkurenciu. SEO je beh na dlhé trate a bez sankcií sa urýchliť nedá. 

Prečo každý web potrebuje vyladené SEO?

Cieľom SEO je postupne zvyšovať organickú návštevnosť vášho webu z vyhľadávačov ako je Google, na českom trhu Seznam, na americkom Yahoo či na čínskom trhu Bing. S tým súvisí aj umiestnenie webu na čo najvyšších priečkach vo vyhľadávaní. Preto je SEO jedným z najpoužívanejších digitálnych kanálov v online marketingu. 

Dobre navrhnutá stratégia webu by mala zahŕňať ako SEO, tak aj PPC aktivity. Oba tieto kanály patria totiž do tzv. SEM (Search Engine Marketing), teda digitálneho marketingu pre vyhľadávače. SEM má za cieľ venovať sa zviditeľneniu vášho webu na stránkach s výsledkami vyhľadávania – tzv. SERPu (Search Engine Result Page).

Prečo je SEO dlhodobá aktivita?

Zmeny v SERPe možno vidieť až po určitom čase. Niekedy sú to dni, štandardnej až týždne alebo dokonca mesiace. Keďže Google si stráži informácie o tom, ako jeho vyhľadávací algoritmus presne funguje, môžeme len predpokladať ako, kedy a či vôbec zareaguje na zmeny na webe (on-page SEO) alebo zmeny mimo webu (off-page SEO), ktoré sme vykonali. 

Hoci niekoľko mesiacov sústavnej práce, ký

Hoci posunúť web vo výsledkoch vyhľadávania vyššie zaberie mesiace sústavnej práce, takéto úspechy zvyčajne bývajú dlhodobejšie a pozície udržateľnejšie. Tento proces nemožno urýchliť. Preto je na dosiahnutie dlhodobého úspechu v organickom vyhľadávaní potrebné robiť SEO aktivity nepretržite a nezaspať na vavrínoch. 

“SEO je teda dlhodobý proces optimalizácie webu, ktorý vyžaduje nepretržitú pravidelnú aktivitu. Pokiaľ robíte SEO krátkodobo, prinesie to len obmedzené výsledky.”

Je dôležité uvedomiť si, že aj vaši konkurenti sa s najväčšou pravdepodobnosťou snažia o SEO optimalizáciu svojich webov. Ide tak o neustálu súťaž o popredné pozície vo vyhľadávaní. Ak sa teda aj dostanete do fázy, v ktorej ste s výsledkami spokojní, váš web sa bez pravidelnej optimalizácie opäť prepadne na nižšie pozície. 

Takže – prečo si tvrdíme, že SEO je dlhodobý proces a prečo ho nemožno urýchliť?

  1. SEO podlieha trendom, ktoré sa neustále menia a vyvíjajú

    Je dôležité držať krok s najnovšími SEO trendmi a udržiavať si prehľad o zmenách a novinkách. To, čo v SEO fungovalo pred pár rokmi, dnes môže byť úplne irelevantné alebo dokonca priamo škodlivé. Taktiež postupy, ktoré sa v SEO využívajú dnes, môžu byť v budúcnosti absolútne neúčinné. Preto je dobré nesústrediť sa iba na jednu SEO aktivitu, ale nájsť vhodnú kombináciu SEO techník, ktoré budú fungovať práve pre váš web. Taktiež je dôležité aktivity pravidelne vyhodnocovať a nebáť sa túto kombináciu v budúcnosti meniť, pokiaľ už neslúži tak, ako by mala. 

  2. SEO aktivity je potrebné robiť krok za krokom.

    Z hľadiska vyhľadávačov je omnoho prirodzenejšie a z dlhodobého hľadiska aj výhodnejšie, ak sa web optimalizuje postupne a v určitom časovom rámci. Neodporúča sa urobiť veľa zmien naraz a potom dlho, dlho nič. Pravidelnosť a konzistentnosť – to je to, na čom záleží.

  3. “Pocitové” SEO aktivity

    Neexistuje príručka, ako robiť SEO správne. Existuje iba niekoľko odporúčaných techník. No ani pri týchto technikách neplatí, že budú stopercentne fungovať pre všetky weby. SEO techniky sú väčšinou – a povedzme to narovinu – implementované metódou “pokus – omyl”. Preto môže objavenie vhodnej stratégie trvať dlhšiu dobu. 

  4. Vyhľadávacie algoritmy sa neustále zdokonaľujú.

    Google monitoruje správanie používateľov, sleduje súčasné trendy a svoje vyhľadávacie algoritmy neustále mení, vylepšuje a aktualizuje, keďže chce poskytovať kvalitné a relevantné výsledky. Je preto dôležité sledovať tieto aktualizácie a byť pripravený na zmeny, ktoré môžu ovplyvniť pozície webu. 

  5. Vyhľadávač nereaguje na zmeny okamžite

    Na internete je nepredstaviteľné množstvo webov, ktoré neustále vykonávajú zmeny vo svojom obsahu. Aj keď vyhľadávací algoritmus má svoj systém, ako tieto zmeny sledovať, občas mu zaregistrovať náš najnovší blog jednoducho chvíľu trvá. SEO špecialista tak môže iba vychádzať zo svojich predošlých skúseností, no s istotou tvrdiť, kedy vyhľadávač zaindexuje zmeny na webe, nemôže. 

  6. Dôveryhodnosť a autorita webu sú čoraz dôležitejšie

    Google je opatrný. Používa vlastné kritériá, ktorými hodnotí dôveryhodnosť webu a jeho autoritatívnosť a ktoré porovnáva s inými podobnými webmi. Preto niekedy nestačí, ak máte kvalitný unikátny obsah, vlastné a kvalitné fotografie či dobrú reklamu. Pre vyhľadávač je taktiež dôležitý vek vašej domény, čím je staršia, tým lepšie. Nové, čerstvo vybudované weby – aj keď majú kvalitný content, potrebujú čas, aby si získali dôveryhodnosť. Preto je trpezlivosť a pravidelnosť na mieste.

  7. Silná konkurencia

    Pri SEO by ste mali myslieť na svojich súčasných a aj budúcich konkurentov. Konkurent vo vašom segmente môže uvažovať podobne ako vy a tiež podnikať podobné SEO aktivity, ktoré mu môžu priniesť želané výsledky v podobe vyšších pozícií. Preto je dôležité udržiavať si prehľad o konkurenčných weboch, poučiť sa z ich chýb a inšpirovať sa tým, v čom sú lepší. Je potrebné robiť takéto analýzy pravidelne a zvoliť správnu stratégiu na prekonanie konkurencie. 

Tip: V určitých odvetviach (napr. finančných službách či v ecommerce) je takmer nemožné preskočiť v pozíciách “veľkých hráčov”, ktorí majú obsadené popredné pozície vo vyhľadávaní. No umiestniť sa na prvej strane vo vyhľadávaní, aj keď na nižšej pozícii, tiež nemusí byť na zahodenie, keďže mnoho používateľov sa preklikne aj k vám v rámci porovnávania ponuky či vyhľadávania informácií.

Zhrnutie

SEO rozhodne nie je jednorazový proces, kedy nastavíte potrebné veci a ono to už nejak “ide samo”. Ak chcete byť vo svete internetu úspešní, musíte sa SEO aktivitám venovať dlhodobo a pravidelne. Preto SEO vyžaduje aj vysokú dávku trpezlivosti. Odmenou však je zvýšenie viditeľnosti vášho webu, vyššie a stabilnejšie pozície vo výsledkoch vyhľadávania, spokojnejší zákazníci a nakoniec aj vyššie zisky. 

NapísalKarolína Fuhrmannová

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *