Kniha – najlepší priateľ copywritera

Michal Kramarík 17. februára 2021 0 Komentáre

alebo Prečo a ako pravidelné čítanie zlepší vaše písanie

Okej, berte prosím na vedomie, že titulkom sme rozhodne nechceli uraziť či dehonestovať vašu kamarátku zo strednej či domáceho miláčika. Ale za tvrdením si stojíme. Ak ste copywriter, píšete texty pre webstránky, píšete agentúrne blogy, firemné maily, príspevky pre fanpage vášho e-shopu, vedzte, že pravidelné čítanie je pre váš písomný prejav nevyhnutnosťou.

Prečo čítať?

A bude to vidieť. Možno ste počuli o prastarom vtipe, ktorý sa odohral niekde v tundre, keď istý ruský hrdina prišiel pred komisiu s ambíciou stať sa spisovateľom. Na otázku, čo všetko súdruh vlastne prečítal, náš adept veršotepeckého remesla sebavedomo vyhlásil, že on nie je čitateľ, ale pisateľ. Nuž… Čierny pás v karate nezískate bez tréningu. Analogicky možno považovať pravidelnú chvíľu s knihou za váš copywriterský tréning.

Čo čítať?

V princípe je to jedno. Snažte sa však sústrediť na knihy, teda dostupnú literatúru, prípadne dennú tlač. Na žánri takisto nezáleží – ak vás baví romantická literatúra, encyklopédie o skúmaní vesmíru, životopisy, smelo do toho! Do úvahy prichádzajú aj niektoré mienkotvorné internetové médiá, aj keď na internete je jazyková kultúra – slušne povedané – na nie príliš vysokej úrovni. Rozhodne sa však nepočítajú literárne pokusy onej kamošky zo strednej, „mienkotvorné“ blogy spoluobčanov, ktorí nie sú historici, atď. SMS-ky a billboardy už vôbec nie. Hneď zistíte, prečo.

Kedy čítať?

Áno, vo víre pracovných povinností, hypoték, detských plienok či rovno alimentov je jednoduché prehlásiť, že na knihu nie je čas. Poznáme. Je to však nezmysel. Tých 20 – 30 strán denne nie je až taký nedosiahnuteľný cieľ. Váš písaný prejav to pocíti už o pár týždňov. Psychická pohoda už o pár minút.

Čítanie vám rozšíri slovnú zásobu

Dostávame sa k benefitom pravidelných „chvíľok poézie“. Tento je jedným z najzásadnejších. Hoci v bežnej hovorovej reči nie je potrebné až tak dbať na úroveň prejavu, pri písaných textoch je to o niečom inom. Aj keď určite nemusíte hneď používať kvetnatý slovník P. O. Hviezdoslava, minimálne už fakt, že sa čas od času dokážete zamyslieť nad vhodným synonymom, spraví váš text atraktívnejším a pútavejším pre čitateľa. Slovenčina je naozaj bohatý a variabilný jazyk a ak použijete v statuse s 20 slovami trikrát to isté sloveso, je očividné, že ste niečo zanedbali…

Zlepšíte si syntax

Ďalším z aspektov je syntax, teda stavba vety. Koľkokrát ste sa pri čítaní blogov na internete stretli s krkolomnými vetnými konštrukciami, ktoré vám ani na tretie prečítanie nedávali zmysel? Má byť v opytovacej vete sloveso pred alebo za podstatným menom? Kde má stáť a je vôbec vhodné v tejto vete použiť zámeno? Literatúra vám dostatočne zlepší cit aj pre vetu či súvetie ako celok – tak, aby vášho čitateľa nevyrušovali kostrbaté a nesúvislé spojenia. 

Zlepší sa vám vizuálne vnímanie písaného slova

V tomto napríklad klasické tlačené knihy na plnej čiare víťazia nad audioknihami. Čítaním kníh si cibríte akýsi vnútorný, vizuálny a intuitívny cit pre jazyk. Odrazu nebudete premýšľať, či slovo patrí medzi vybrané alebo nie. Ypsilony začnú zľahka a prirodzene naskakovať na tie správne miesta. Pri písaní blogu totiž nikomu nemusíte vysvetľovať lingvistické súvislosti a dôvody, prečo je ryža s tvrdým, ale rizoto s mäkkým. Stačí, ak to napíšete správne. (A nie, nie je to tým, že rizoto je ryža uvarená namäkko. ;-))

Čítať s porozumením znamená písať pre porozumenie

Ako čitateľovi sa vám v mnohých ohľadoch zlepšuje aj chápanie daného textu (ak teda nejde o spomínané SMS-ky a billboardy). Volá sa to čítanie s porozumením, ktoré následne dokážete využiť pri písaní textu. Chcete predsa, aby bežný návštevník vášho webu „na prvú“ pochopil, čo mu ponúkate a čo mu kúpa vášho produktu prinesie. Budete môcť lepšie rozlíšiť informačnú hodnotu, ktorú chcete vo svojom texte priniesť. Budete vedieť, ktorý z benefitov produktu je dôležitejší, ktorý menej, ktorý aspekt služby zdôrazníte a ktorý stačí spomenúť v pätičke. Prípadne vôbec nie.

Samozrejme, uznávame, že nie každý môže byť spisovateľom – a zrejme ani copywriterom. Určitá úroveň písaného prejavu však určite nie je na zahodenie, veď len maily píšeme všetci niekoľkokrát za deň.

Ak so svojimi textami nie ste spokojní, nechajte to na profesionálov a obráťte sa na nás. Naši „veršotepci“ tie ypsilony radi vyriešia za vás. 

NapísalMichal Kramarík

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *