5 rád pre copywriterov

Patrik Belanec 16. mája 2022 0 Komentáre

Ako na úspešný blog a efektívnu tvorbu textov

 

 

Lámete si hlavu nad tým, ako mať úspešný blog? Nechcete pri jeho tvorbe stráviť hodiny a hodiny svojho života, no radi by ste vždy prišli s niečím, čo osloví? Poradíme vám. Uvidíte, že to zase nie je taká veda. Len treba mať systém, ktorý funguje. A áno, občas musíte vystihnúť aj tvorivú múzu, aby to písalo takpovediac samé 🙂

 

 

1. Majte načítané, naštudované, oslovte odborníkov

Nie je nič horšie, ako písať o niečom, čo je pre vás „španielskou dedinou”. Buď z toho vznikne len neurčitá „omáčka”, alebo riskujete absolútny amaterizmus. Jasné, že ani copywriteri „učení z neba nespadli”. No profíkov z nich urobí čas, ktorý venujú podkladom, čítaniu iných článkov, študovaniu potrebných materiálov. Neboja sa osloviť odborníkov v danej oblasti, osvojiť si nové poznatky, prípadne požiadať klienta o objasnenie niečoho, v čom si nie sú istí. 

Takže, aby sme to zhrnuli, nepíšte len tak bez prípravy. Vždy je potrebná. Rokmi sa z vás vďaka nej môžu stať odborníci aj v oblasti, kde ste spočiatku tápali. A zrazu nájdete odpoveď na otázku, ako mať úspešný blog i pri minime námahy.

 

2. Spravte si prieskum tém, zistite, o čo sa ľudia zaujímajú

Nedostávate od šéfa či klienta hotové zadanie na tému, ale máte takisto na starosti i tvorbu content a publikačného plánu? Tak to chce potom dlhodobú stratégiu a prehľad. Posvieťte si na vyhľadávané výrazy vo vybranej oblasti v Google našepkávači. Spravte si analýzu kľúčových slov. Pozrite sa, o čom píše konkurencia. Sledujte a čítajte články na relevantných portáloch, užitočných pre zameranie vašich budúcich textov. Inšpirujte sa pokojne aj rôznymi facebokovými skupinami, kde si ľudia navzájom vymieňajú skúsenosti a upozorňujú sa na novinky či zmeny. Toto všetko vás privedie ku témam, ktoré zaisto „pofičia ako teplé rožky”.

 

3. Neignorujte SEO optimalizáciu blogu

Pristaňme nohami priamo na zemi. Píšete aj pre ľudí aj pre robotov. Pre robotov preto, lebo práve tí dokážu pomocou špeciálnych algoritmov priviesť článok ku viacerým rozkliknutiam a teda i prečítaniam. Úlohou copywritera je v súčasnosti spojiť dve veci. SEO friendly článok a informačne hodnotný obsah, ktorý zodpovie užívateľom presne tie otázky, na ktoré hľadajú odpovede prostredníctvom kľúčových výrazov a longtailov v Google.

Majte preto zapracované kľúčové slová v texte, v titulku, podtitulkoch, perexe, meta description… Aby sa ľudia ku vášmu obsahu ľahšie dostali. A vy ku čitateľom, zákazníkom, klientom.

 

4. Poznajte svoje cieľové publikum

Predtým, ako sa pustíte do tvorby článku alebo blogu, mali by ste mať aspoň približnú predstavu, pre koho bude text určený. O cieľovke. Vzorovej persóne. Aby ste vedeli, aký jazyk / štýl môžete využívať. Máte byť viac odborný, k veci, alebo písať skôr odľahčene, s príkladmi zo života a nebáť sa občas použiť aj vtipné pasáže? Vedzte, že vaše texty nebudú pre každého. 

Ak ide napríklad o e-shop so zdravou výživou, určite sa budete prihovárať skôr mladým ľuďom a strednej generácii s aktívnym životným štýlom. Jedincom, ktorí sa radi vzdelávajú, sú zvedaví na moderné poznatky vedy a lekárov. Radi skúšajú nové veci a sú otvorení zmenám. Čiže sa nebudete báť písať kvetnatejšie, odkazovať na štúdie, príklady zo života. 

Pokiaľ tvoríte texty pre firmu zaoberajúcu sa predajom pracovného oblečenia a obuvi, pravdepodobne obsah zameriate viac vecne. Text by mal byť zrozumiteľný a ľahko čitateľný aj pre ľudí staršej vekovej kategórie, robotnícku triedu, živnostníkov. Umelecké črevo si ušetríte na inokedy 🙂 Táto cieľovka potrebuje nasmerovať, poradiť, vysvetliť.

 

5. Ušetrite si prázdne frázy a prebytočné subjektívne emócie

Vedzte, že väčšina článkov alebo blogov nemá byť o vás. O tom, ako vidíte veci vy. O tom, čo si myslíte vy. Reč emócii si nechajte radšej na beletriu. Tam nájde uplatnenie. Pokiaľ tvoríte text pre klienta alebo interný blog na web či e-shop, mal tu byť istý vyšší zámer. Text by sa mal prihovárať aktuálnym i potenciálnym klientom. Pomôcť im nájsť odpovede na otázky. Vyriešiť ich problémy. Upokojiť ich potreby. Nasmerovať ich ku riešeniam. Snažte sa, aby po tých 2-3 minútach čítania odchádzali z vašej stránky s pocitom, že daný obsah bol pre nich prínosný. Nielen ničnehovoriaci balast plný prázdnych fráz.

 

Tipy na užitočné články a e-booky: 

Copywriting secrets

5 efektívnych techník pre každého copywritera

Úspešný a SEO friendly článok na web

 

Potrebujete pomôcť s obsahom? Chceli by ste začať tvoriť blog? Hľadáte niekoho, kto vám texty aj SEO optimalizuje? Stavte na našich copywriterov a SEO špecialistov v High5. Pomôžu vám vytvoriť taký obsah, ktorý ocenia užívatelia i vyhľadávače. 

 

 

NapísalPatrik Belanec

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.