Kedy je čas na rebranding?

 

Pokiaľ vám otázka ohľadom rebrandingu behá v hlave už dlhšie, zrejme cítite, že vaša značka potrebuje zmenu alebo aspoň závan čerstvého vzduchu. V prvom rade si však treba uvedomiť, že rebranding nie je len o zmene loga, ale o celkovom prehodnotení nasmerovania vašej firmy do budúcnosti a jeho následné komunikovanie navonok verejnosti. Je to proces, ktorý si treba starostlivo naplánovať, nakoľko býva v mnohých prípadoch časovo, finančne, ale aj psychicky a emočne náročný.

V akých prípadoch teda rebranding zvážiť si prečítate v nasledujúcom článku.

 

1. Váš brand už neodráža pôvodné hodnoty / smerovanie vašej firmy

Doba sa mení a s ňou aj vnímanie značiek z hľadiska hodnôt, ktoré zastávajú a reprezentujú. Tento aspekt je veľmi dôležitý najmä u mileniálov a generácii Z (teda ľudí narodených po roku 2000). Máte produkty ktoré smelo konkurujú ostatným kvalitou, cenou, niečím iným? Super! Pokiaľ je však váš produkt znečisťovateľom životného prostredia, nezaujímajú vás podmienky v akých pracujú ľudia na jeho výrobe, prípadne vaši zamestnanci šíria názory v rozpore so spoločenskou morálkou, máte veľký palec dole.

Samozrejme, tento príklad je trochu extrémny, no vystihuje podstatu faktu, že vnútorné hodnoty firmy a názory, ktoré zastáva sú pre mladšiu generáciu spotrebiteľov rovnako dôležité (ak nie dôležitejšie!), ako produkt/služba samotná. Ak ste sa po dlhoročnom pôsobení na trhu rozhodli o takúto zmenu a chcete ju hrdo komunikovať navonok, rebranding vám v tom určite pomôže.

 

2. Spojili ste sa s inou firmou, rozšírili ste portfólio produktov alebo služieb

Pri spájaní firiem môže byť náročné vysvetliť dôvod tohto kroku a objasniť, akým spôsobom sa práve tieto dve značky dopĺňajú a čo to ich klientom prinesie. Podobné je to aj v prípade, ak ste sa do svojho sortimentu rozhodli zahrnúť produkty / služby, ktoré s doteraz ponúkanými na prvý pohľad nesúvisia.

Pokiaľ váš súčasný brand nové nastavenie podnikania nevystihuje dostatočne, určite je čas na výraznú zmenu. Prečo ste sa tak rozhodli? Ako to spotrebiteľom pomôže? Tieto otázky je potrebné zodpovedať klientom, ktorí už vás poznajú, ale rovnako dôležité je byť od začiatku jednoznačný pre tých, ktorí na vás natrafia v budúcnosti.

 

3. Chcete pritiahnuť novú cieľovú skupinu klientov alebo sa stať atraktívny pre kvalitnejších zamestnancov

Tento bod súvisí s prvým bodom. Ak ste sa našli v situácii, že nemáte kam rásť, aj keď  to potenciál vašej firmy umožňuje, budete potrebovať pritiahnuť nových ľudí, ktorí u vás a) nakúpia a b) budú pracovať (a svojou prácou prinesú ďalších ľudí, ktorí nakúpia a tak ďalej). Ako však týchto ľudí pritiahnuť? Tak ako dnešnému zákazníkovi už nestačí len predložiť dobrý produkt, tak ani kvalitnému zamestnancovi nestačí mladý dynamický kolektív a káva zadarmo na pracovisku ako benefit. To je to minimum, čo sa od vás ako od firmy očakáva a pokiaľ neponúknete nič navyše, klienti aj potenciálni zamestnanci zrejme odídu inde.

Ak ste sa teda rozhodli pritiahnúť novú skupinu klientov, hrdú na to, že u vás nakupuje alebo vytvoriť top talentom  pracovné prostredie, ktoré budú ospevovať ešte aj bratrancovi z tretieho kolena ktorého 10 rokov nevideli, dajte to svetu vedieť! A práve rebranding je na takúto zmenu výborná príležitosť.

 

4. Potrebujete sa zbaviť negatívnej nálepky

Spravili ste v minulosti chybu, ktorá vaše podnikanie poznamenáva doteraz, prípadne ste neúmyselne pritiahli zákazníkov, ktorí robia vášmu brandu zlé meno. Bohužiaľ, aj také veci sa stávajú a najmä v dnešnej dobe sociálnych sietí je zachovanie si dobrého imidžu oveľa náročnejšie. Prvá vec, ktorú by ste mali spraviť, je úprimné verejné ospravedlnenie svojim klientom a fanúšikom. Úprimné najmä pre to, aby ste nedopadli ako neslávne slávna cestovná kancelária BUBO, ktorá si po škandále svojim „ospravedlnením“ ešte viac pohoršila ako polepšila.

Rebranding  v prípade zlého imidžu firmy určite pomôže v tom, aby verejnosť na škandál rýchlejšie zabudla. Mal by však prísť až po tom, ako si vyhodnotíte vzniknutú situáciu a ošetríte, aby sa nič podobné do budúcna nestalo (možno aj za cenu odchodu niektorých zamestnancov). V opačnom prípade je len otázkou času, kedy sa do nepríjemnej situácie dostanete znova a verejnosť vám to dá pocítiť ešte viac ako predtým.

 

5. Váš brand je tak zastaraný / zlý, že sa za neho hanbíte

Áno, aj to sa stáva. V kolotoči každodenných povinností si ani neuvedomíte, ako rýchlo čas plynie. Robíte všetko preto, aby vaša firma napredovala, zlepšujete svoje produkty, poskytujete stále lepšie a kvalitnejšie služby, lebo to je predsa to, čo vám prináša nových klientov. A zrazu sa pristihnete pri tom, ako im s rozpakmi vysvetľujete, že váš web je starý a informácie ktoré hľadaju, na ňom nenájdu. Alebo podávate zákazníkovi vizitku a zakaždým musíte s pousmiatím spomenúť, že síce vyzerá ako z minulého storočia, ale uvedený kontakt na nej funguje.

Taktiež sa mohlo stať, že ste sa túžili vrhnúť do svojho podnikania čo najrýchlejšie a samotný branding ste brali ako nutné zlo, ktoré chcete mať „z krku“ rýchlo a lacno. Služby máte vynikajúce, no zákazníci neprichádzajú – nemusí to byť vždy tak, no možno práve zlý a neprofesionálny branding je to, čo ich odrádza.

Dôvodov a situácií, pre ktoré by ste sa mali do rebrandingu pustiť, je rozhodne viac, no toto sú tie najčastejšie. Pokiaľ nad touto možnosťou uvažujete a potrebovali by ste vedieť viac, radi vám poskytneme konzultáciu. Ak ste už rozhodnutí, že do rebrandingu idete, radi vám s tým pomôžeme! 

NapísalAdriana Faltanova

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *