alebo Keď je v hre vaša firemná identita, grafické kompromisy musia bokom

Každý druh podnikania je iný, každá firma stojí na iných pilieroch. Preto pokiaľ ide o kvalitne zvládnutú vizuálnu prezentáciu vášho biznisu, nie je možné to paušalizovať – v každom prípade však stále existuje istý základ, ktorý platí bez výnimky. Poďme sa bližšie pozrieť, na čom by ste si mali dať z vizuálneho hľadiska vašej firemnej identity záležať najviac.

Logo

Logo je silný vizuálny symbol, ktorý by mal okrem mena vašej spoločnosti znázorňovať vaše poslanie, hodnoty, spôsob, akým pristupujete k zákazníkovi a v akom štandarde môžu zákazníci očakávať vaše služby. Je to prvá vec, ktorú si vaši potenciálni zákazníci všimnú, keď sa vás snažia ako firmu zapamätať a neskôr rozpoznať.

Na základe kvality dizajnu, použitých fontov, tvarov a farieb v logu si ľudia vytvárajú prvý dojem o vašej spoločnosti a štandarde služieb/produktov, ktoré ponúkate. Nie, nehovorím teraz o tom, že všetci do detailu skúmajú jednotlivé umelecké aspekty vášho loga – to samozrejme robíme len my, grafici. ☺ Reč je o celkovom dojme a emócii, ktorú logo vysiela a ktorú dokáže vycítiť každý, bez ohľadu na úroveň jeho estetického vnímania.

Logo je jednoducho základ celkového brandingu, podľa ktorého si ľudia o vás vytvárajú prvý dojem a kvalita jeho dizajnu je odrazom kvality vašich služieb. Znie to povrchne? Možno. Avšak pokiaľ vaša spoločnosť nemá dlhoročnú tradíciu korunovanú kvalitou, ku ktorej sa ľudia vracajú bez ohľadu na zlé, prípadne žiadne logo, pokaziť si ako nováčik na trhu u zákazníkov prvý dojem, je veľká a pritom úplne zbytočná chyba.

Web

Podarilo sa vám osloviť zákazníka a dostali ste ho na svoj web? Super! Tu však cesta úspechu nekončí a vy sa musíte postarať o to, aby zákazník vykonal vami stanovenú konverziu. A čo je k tomu potrebné? Funkčný web! Áno, v prvom rade funkčný, až potom estetický. Samozrejme, ideálne je, ak funkcia a estetika idú ruka v ruke, avšak iba pekný web vám nezaručí, že zákazník niečo nakúpi, vyplní formulár, prihlási sa na odber newslettru, alebo si prečíta blog. 

Pokiaľ bude musieť na načítanie stránky čakať dlhšie ako 3 sekundy, je možné, že odíde. Podľa štúdie už jedna sekunda navyše znamená o 7 % menej konverzií, o 11 % väčšiu šancu, že návštevník zo stránky odíde a o 16 % vyššiu užívateľskú nespokojnosť. Pokiaľ sa návštevník nedokáže na webe ľahko a intuitívne orientovať a v priebehu pár sekúnd nezistí, čo potrebuje, je veľmi pravdepodobné, že odíde

Ak bude musieť prácne pátrať medzi stovkami produktov, pretože máte neprehľadne navrhnuté kategórie, nefunguje vám filter alebo search bar (prípadne žiaden nemáte), tak odíde určite. Nespokojný, nahnevaný, niečo nepekné si o vašej stránke pomyslí a už ho na nej nikdy neuvidíte.

Na kvalite webu sa naozaj šetriť neoplatí, najmä pokiaľ prevádzkujete e-shop. Ten je na chyby najnáchylnejší, no zároveň sú na ne vaši potenciálni zákazníci najcitlivejší a každá vás môže vyjsť poriadne draho.

Sociálne siete a online reklama

Či sa to niekomu páči alebo nie, sociálne siete hýbu svetom – najmä tým vyspelým a kúpyschopným. Ešte väčšia je ich sila teraz, v čase pandémie, kedy väčšina kamenných prevádzok, bohužiaľ, neprosperuje. Vyššie spomenuté logo a web sú super, no kde na vaše logo ľudia natrafia a ako sa na váš web dostanú, keď nevedia, že existujete? Odpoveď je: reklama.

Áno, existujú rôzne formy offline reklamy, ako sú billboardy, plagáty, letáky a podobne, no tie sú jednak veľmi nákladné a jednak v prípade billboardov a plagátov je ich pôsobenie geograficky obmedzené. Tam, kde offline končí, online len začína, a to, že prostredníctvom sociálnych sietí dokážete za najnižšie náklady zasiahnuť najväčšiu masu ľudí, je jednoducho fakt.

Dôležité je však vedieť sa odlíšiť od ostatných, pretože tento trh je už reklamou presýtený, a tak je čím ďalej tým ťažšie potenciálneho zákazníka zaujať. Prostredníctvom spojenia kvalitného a presvedčivého copy a pútavej grafiky, ktorá samozrejme musí odrážať integritu vašej firmy, to však dosiahnuť môžete bez väčších problémov. Dôležitá však je konzistencia v štýle a kvalite vizuálov a spôsobe komunikácie. Čo sa týka komunikácie pomocou grafiky, toto je jediná cesta, ktorou si dokážete vybudovať silnú značku, ktorej zákazníci dôverujú.

Všetko ostatné

Okrem vyššie spomenutých, ktoré sú must-have pre každé podnikanie, toho však grafika ponúka oveľa viac. Ako som na začiatku spomenula, každý biznis je iný a tak je potrebné k nim potrebné pristupovať individuálne aj pokiaľ ide o použitie jednotlivých typov vizuálov.

Ak poskytujete služby napríklad v oblasti administratívy, dôležitá pre vás bude decentne navrhnutá vizitka, hlavičkový papier, obálka, prípadne pečiatka. Ak sa živíte servisnými prácami ako je oprava kúrenia alebo kopanie bazénov, určite upúta firemná uniforma, polep na auto, taktiež vizitka, katalóg služieb a v tomto prípade aj offline reklama, napríklad letáky.

Pokiaľ máte reštauráciu alebo kaviareň, bude pre vás dôležitý dizajn jedálneho lístka (áno, aj denného obedového menu), vonkajší polep prevádzky a zaujímavým detailom bude určite uniforma personálu, vlastné obrandované servítky, šálky na kávu, prípadne obaly pre takeaway produkty.

Predávate produkty cez e-shop? Zaujímavou formou prezentácie pre vás bude napríklad katalóg produktov, newsletter s novinkami a samozrejme kvalitne navrhnutý packaging produktov, pokiaľ ide napr. o potraviny alebo kozmetiku. Pri produktoch je však alfou a omegou profesionálna produktová fotografia. Pokiaľ k vám zákazník nemôže prísť na predajňu, váš produkt si ohmatať, vyskúšať, ochutnať, musíte mu poskytnúť čo najviac informácií o produkte pomocou kvalitnej fotografie. Farba, tvar, veľkosť, materiál, to všetko ho zaujíma a na základe toho sa rozhodne, či nakúpi alebo nie. Ak prezentáciu vašich produktov predstavujú narýchlo nacvakané fotky z telefónu nafotené pri zlom svetle a v zlom rozlíšení, nezaujmete ho a pôjde inam. A nie, zlú fotoprodukciu, bohužiaľ, nezachráni ani ten najlepší grafik na svete. Logo, web a vaša identita na sociálnych sieťach je základ, ktorý by ste mali mať navrhnutý kvalitne a naozaj sa neoplatí na týchto záležitostiach šetriť. Je to pre váš biznis investícia nielen z pohľadu zákazníkov, ktorí sa k vám budú radi vracať, ale tiež z pohľadu vášho vlastného – ak už zainvestujete do kvalitnej grafiky, budete si váš biznis vážiť ešte viac a nebudete šetriť na kvalite služieb alebo produktov, čo priláka ďalšie množstvo spokojných zákazníkov. A kruh sa uzatvára.