Čítali ste knihu Kradni ako umelec, ktorú napísal Austin Kleon? Zatiaľ ani ja 😅. Zaujal ma však citát “nikto nie je originálny, všetko je remix” práve z tejto knihy. A aj Pablo Picasso zvykol hovoriť „Dobrí umelci nápady vymýšľajú, veľkí umelci ich kradnú„.
U nás v office síce žiaden legendárny maliar nesedí (ZATIAĽ), ale radi sa inšpirujeme velikánmi, ktorých pozná celý svet. Kradni ako umelec je užitočná technika, ktorú (nielen) v marketingu využívajú ako začínajúci marketéri, tak ostrieľaní seniori a to aj v prípade, že ide o technického PPCčkara, či uleteného kreatívca.
Poďme sa pozrieť na to, ako sa nechať inšpirovať fungujúcimi marketingovými stratégiami bez toho, že by ste museli niečo ukradnúť.
U mňa to vyzerá asi tak, že vidím reklamu a hneď myslím na to, čo si z nej zobrať a ako ju pretvoriť pre potreby klienta, na ktorom práve makám. Prečo sa rozhodli pre taký, či onaký nadpis? Prečo na tej grafike pozerá teta na produkt a prečo na tejto grafike zas pozerá teta rovno na mňa? A teraz tá podstatná časť: prečo sa mi tak páči chodiť do mojej obľúbenej kaviarne? Čo robia inak? A prečo sa celý svet ide zblázniť z novej marvelovky v kine? Ide o emóciu, ktorú vo mne daná situácia zanechala.
Hľadajte takéto situácia a rozmýšľajte nad tým, aké emócie vo vás daný zážitok vyvolal a prečo.
Nájdete tak inšpiráciu v každodennom živote a tieto poznatky môžete využiť pri tvorbe novej kampane, či nového produktu. Ak napríklad predávate bežecké topánky, tak nepredávate polyesterovokorkovokaučukovú* stielku, ale predávate pocit, že v tých teniskách zabehnú vaši zákazníci maratón s rovnakým úsmevom ako Usain Bolt.
(*iba ilustračný príklad 👀)
Nevymýšľajte teplú vodu ani koleso. Úspešná reklama či kampaň veľakrát len kopíruje jednoduchý vzorec, ktorý využilo množstvo ľudí predtým a využije ho aj množstvo ľudí v budúcnosti. Prečo? Doba sa síce vyvíja mimoriadne rýchlo, ale nás ľudí často bavia stále tie isté veci a stále reagujeme rovnako, ako naši predkovia. Dajte na billboard krásne odfotenú pizzu z vašej reštaurácie a k nej šípku so smerom, kam treba odbočiť a takáto jednoduchá kreatíva vám prinesie (alebo privezie?) kopec nových hladných zákazníkov. Nekradnite však okato.
Prispôsobte si ukradnutý nápad a transformujte ho, pridajte tam kúsok seba. Prípadne k tomu pridajte ďalší ukradnutý nápad a dôvtipne ich oba zremixujte.
Kreatíva v marketingu je len taká mocná, ako vaša chuť testovať. To čo nefungovalo vášmu konkurentovi môže fungovať vám a to čo nefungovalo včera môže fungovať dnes. Zahoďte pochybnosti a zamerajte sa na dáta. A/B testujte funkčné kreatívy a zistite, čo je ten rozhodujúci element vo vašej kampani, na ktorom je postavený jej úspech. Podarilo sa vám identifikovať viac takýchto elementov? Výborne, máte teda podklady pre ďalšiu úspešnú kampaň. Videli ste na TikToku virálny trend v auto-moto segmente, no vy sa bojíte, že pre vašu účtovnícku firmu to nebude toľko views? Práve ste možno prišli o milión zhliadnutí. Nevadí, zajtra je tu nový deň a nový trend, či nový nápad, ktorý jednoznačne treba otestovať.
A sme zase pri tej istej pesničke. Buzzword posledných 2 rokov. AI. Využívajte umelú inteligenciu. Využívajte ju na veci, na ktoré nemáte čas. Používajte nástroje, ktoré vám získajú užitočné dáta o konkurencii a nalejte ich do ChatGPT. Chcete zistiť, prečo sa zahraničnej značke darí a vám nie? Zoberte produktové recenzie konkurenčných produktov, nalejte ich do AI a nechajte si pomôcť analyzovať kľúčové elementy, ktoré vám pomôžu odhaliť vzorec, ktorý zaručí úspech. Takto ľahké to asi nebude, ale keď tento vzorec prispôbíte pre lokálny trh, už to fungovať môže. Využívajte analytické nástroje ako Ahrefs, či Google trends. Alebo si otvorte Canvu a pozrite si tie aktuálne najpopulárnejšie grafiky. Všade vidíte rovnaké prvky? Tak sa odlíšte a buďte iní.
No vidíte, keď si to zhrnieme, tak to vôbec nie je o kradnutí, ale o analýze dát. A tie dáta a analýzy my marketéri máme nesmierne radi. Uľahčujú nám totiž prácu. Tak smelo do toho, kradnite ako umelec marketér!