1. „Vy” verzus „vy”

Niektorí ľudia si stále myslia, aj sa o tom budú hádať, že zdvorilostná forma vykania s veľkým „Vy” je štylisticky správna. Na internete a bohužiaľ aj v printe preto narazíte na množstvo článkov, kde sa toto používa. Pritom podľa Jazykového ústavu Ľudovíta Štúra píšeme tvary osobných zámen s veľkým písmenom iba na znak úcty v korešpondencii. V novinárskych, reklamných textoch a blogoch toto nemá miesto. Píšeme „vy, váš, vám, ty, tvoj, tebe” s malým začiatočným písmenom. V opačnom prípade sa dopúšťate štylistickej chyby.

2. Veľké a malé písmená

Tuná pokrivkávajú aj tí, čo mali na škole zo slovenčiny jednotky. Chce to väčšiu sčítanosť, neustále vzdelávanie a študovanie. Aby sme vždy správne trafili veľké písmená pri názvoch miest, obcí, lokalít, ulíc, vrchov, jazier… O dňoch, udalostiach, jazykoch, národoch, či nebodaj názvoch rastlín a živočíchov ani nehovoriac. Takže čítať, sledovať a vždy si radšej overiť daný výraz, ktorý často nepíšeme a nie sme si istí. Neriskujte gramatické chyby.

3. Ach, tie prídavné mená

Vždy sa dobre zamyslite na každou vetou, kde používate jednotné i množné číslo. Prídavné meno sa totižto odlišuje v nominatíve singuláru a plurálu. Pre väčšinu z nás samozrejmosť, no čudovali by ste sa, koľko je takýchto banálnych gramatických chýb na internete. Takže ak máte napríklad vo vete „šikovný študent” a „šikovní študenti”, rozlišujte tie i / y-čka, nech to čitateľom „nekole oči” a nestrácate zbytočne autoritu.

4. Kilometrové vety

Aj keď v pravom zmysle slova ani tak nejde o štylistickú chybu, dlhočizné vety vedia pokaziť celý text. Čitateľa v ňom zamotáte, domotáte, znechutíte. Nakoniec vám tak blog ani nedočíta. Stratí niekde na polceste pointu a nebude sa vedieť „vysomáriť” z toho, čo ste mu vlastne chceli povedať. Preto radšej stavte na kratšie, údernejšie vety. Používajte častejšie bodku ako čiarku. A je to. Jednoduché. I toto je cesta, ako mať úspešný blog 🙂

5. Nadpis o inom, text o druhom

Možno to poznáte. Mali ste v content pláne navrhnutú konkrétnu tému. Nejako sa však stalo, že počas procesu písania sa vám to zvrtlo na iný obsah. Možno ste si to ani neuvedomili. Možno ste na záver zabudli pozmeniť titulok, aby viac ladil so zvyšným textom. Alebo ste sa to snažili nasilu premostiť. V každom prípade, ani jedno z riešení sa nestretne s pochopením čitateľov. Štylistická chyba ako svet, v konečnom dôsledku je celý text nanič. Takže ak sa vám téma počas písania zvrtne, pohrajte sa na záver s titulkom, aby korešpondoval s celým textom. To je najľahšie riešenie. Nevadí, že vám vyšla iná téma, než ste pôvodne plánovali. Tú pripravíte nabudúce 🙂 Hlavné je, aby ste nezavádzali čitateľov a potenciálnych zákazníkov.

Zaujíma vás oblasť copywritingu, obsahu, marketingu? Prečítajte si viac z nášho blogu na webe High5.sk. A možno vás tam osloví aj okruh SEO a linkbuildingu, Google či Facebook reklám. Každopádne, budeme radi, keď sa z textov dozviete niečo nové, čo vás posunie.