O chybách a nepresnostiach v online texte alebo prečo kontrolovať raz skrátka nestačí

Stáva sa. Dostanete text, preletíte ho, nájdete niekoľko preklepov, vymenené písmenká, chýbajúca čiarka vo vete… Prejdete text znova, či dáva zmysel, poviete si: „Hej, toto môže byť“. Text ide ku grafičke, tá prihodí vhodné grafické spracovanie. Celé to ešte raz kontrolujete a klientovi zasielate hotový post, ktorý by sa mal publikovať na sociálnych sieťach. Klient schvaľuje, tak sa celý post naplánuje na určitý deň. Aby bolo jasné: tento príspevok videlo dokopy 4-5 párov očí. V deň vypublikovania vám volá klient, že čo to má byť, že už mu volalo 5 kamarátov, takáto chyba tam je, hneď to opravte a podobne...

Nezakopávajte sa pod zem

Málokoho by v tej chvíli obišiel pocit úplného zlyhania. Moment, kedy by ste sa najradšej zakopali pod zem. Chvalabohu, mne osobne sa už síce nestáva, ale v začiatkoch bol tento scenár na dennom poriadku. Chyby v online sa skrátka dejú. Horšie je, ak sú vaše…

Aj po rokoch vzdelávania, či praxe sú niektoré veci, ktoré sa jednoducho „zvyknú“ pokaziť. Pre mňa je to matematika. Pre ostatných sú to zákony fyziky. A pre mnohých je to gramatika. Chápem, nie je to ľahké. Slová a frázy, ktoré vám znejú dobre v hlave, môžu po napísaní vyzerať – no, všelijako.

Ak teda máte to šťastie, že si vôbec uvedomíte fakt, že tam niečo nesedí. Ako však zabrániť gramatickým chybám, ak ani len netušíte, že ich robíte? Nechcem zbytočne mudrovať, jasné, že ak by som dostala euro za všetky svoje doterajšie gramatické, štylistické a ešte neviem aké chyby, bola by som teraz na Havaji. Ale za to sa neplatí, chyby skôr spôsobia, že o prácu prídete. 😉

Takže späť na zem. Existuje pár všeobecne rozšírených chýb alebo povedzme nepresností, ktoré sú v online brandži úplne bežné. Ak sa ich zbavíte, bude to pre vás i vaše písané výstupy len plusom. Povedzme si aspoň o dvoch, ktoré sú extrémne rozšírené a do očí bijúce.

Vás – vás

Nejde o gramatickú, ale skôr štylistickú chybu, ktorú nájdeme v hojnom výskyte na mnohých webstránkach. Možno aj na tých vašich. Nečudo, od prvého stupňa základnej školy do nás „hustili“ poučky o tom, že ak chceme adresátovi prejaviť úctu, má byť v slovách „Vy, Vás, Vám, Vašich…“ veľké „V“.

Problém je, že tieto poučky sa týkajú listov. Nie sliderov na vašom webe. Veľa klientov bolo presvedčených o opaku, pokiaľ som ich na to neupozornila. Vtedy okamžite veľké V zmizlo z ich webu. 😀 Skontrolujte si svoju webstránku a možno zistíte, že aj vám tam svietia podobné perly.

Pozývame Vás na pečenú hus.

Vyrobené s láskou pre Vás.

Opravíme Vám to na počkanie.


Pre poriadok, ak píšete mail, tam má veľké „V“ opodstatnenie, keďže ide o obdobu listu. V každom inom písanom prejave – prosím, malé „v“. Aj v prípade, že riešite dilemu, či potenciálnych zákazníkov osloviť s veľkým či malým písmenom. Píšte všade malé písmeno. Oslovujete totiž väčší okruh čitateľov, ktorých nepoznáte a zároveň nechcete, aby obsah pôsobil vtieravo, no nie?

Nominatív množného čísla

Neviem, ako u vás, ale v rokoch mojej základky nám toto pravidlo učiteľky pripomínali takým tónom, že dvojkrížu v erbe na stene odpadávali ramená. Takže – v nominatíve množného čísla mužského rodu majú prídavné mená mäkkú koncovku. Najčastejší – aktuálny a pandemický – prípad:

Sme stále otvorený.

Jeden z klientov ma dokonca tak zapálene presviedčal o správnosti toho ypsilonu, že som mu musela zaslať link na jazykovú poradňu.

Základné pravidlo znie:

  • Nominatív jednotného čísla (singulár) píšeme s „y“: pekný chlap
  • Nominatív množného čísla (plurál) je zasa vždy s „i“: pekní chlapi

Kontroly nikdy nie je dosť

Takýchto a nápadne podobných chýb a nepresností by sme mohli nájsť omnoho viac (nedávno sme o podobne rozšírených chybách publikovali tento samostatný článok). Určite každý, kto prichádza do kontaktu s písaným textom, si veľmi dobre uvedomuje, kde sú jeho slabiny a nie veľmi jasné miesta. Slovenčina je naozaj veľmi komplexný jazyk a priestor na chybovanie je v nej – čo si budeme hovoriť – pomerne veľký. Učiť sa na vlastných omyloch nemusí byť tá najšťastnejšia cesta. Preto všímajte si, čo píšete, a hlavne kontrolujte všetko aj trikrát pred tým, ako to odošlete. Desať očí nestačí, potrebujete aspoň dvadsať. 🙂 To, čo vypublikujete na verejnosť, sa vás totiž môže držať dlhú dobu.

Ak si svojím písaným prejavom nie ste úplne istí, neváhajte nás kontaktovať, radi vaše výstupy podrobíme dôkladnej kontrole. 🙂

Kristián Mockovčiak

Som špecialista na content a baví ma implementovať viackanálové obsahové stratégie (či už ide o sociálne siete, e-mail marketing alebo iné platformy). Najradšej sa podieľam na kreatívnych kampaniach, ktoré zaujmú, angažujú cieľovú skupinu a zároveň budujú dlhodobý vzťah k značke.

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44
Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53
821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44, Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53, 821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596
© 2024 Vytvorené so ❤️ marketingovou agentúrou High5
High Five studio s.r.o.
Ochrana osobných údajov a podmienky