Sú to základné otázky, ktoré pozná každý marketér. Otázky, ktoré by mali predchádzať každému marketingovému snaženiu. Koho chceme reklamou osloviť? Aký výsledok chceme dosiahnuť? Ako dosiahneme, aby naše podnikanie malo ucelenú podobu? V záujme tohto všetkého potrebujeme mať vypracovanú marketignovú stratégiu. Až tá vám dovolí jasnejšie vidieť, aké prostriedky musíte použiť, aby ste sa dostali do cieľa, ktorým môže byť napríklad zvýšenie predaja alebo povedomia o produkte či značke.
Rôzne typy podnikania si vyžadujú odlišné modely marketingových stratégií. Jedným z prvých bol model AIDA. Tento model prvýkrát použil americký podnikateľ E. St. Elmo Lewis v roku 1898 a úspešne sa používal v offline svete nasledujúcich 100 rokov.
Základom modelu AIDA sú štyri po sebe nadväzujúce kroky:
(zdroj obrázka: https://en.ryte.com/wiki/AIDA)
Model AIDA sa dodnes používa v OOH reklame, napríklad v televíznych reklamných spotoch. Vývojom online podnikateľského prostredia, kedy sa predaj a nákup produktov čoraz viac presúva do internetového sveta, však tento model prestal tak úplne vyhovovať. Novým trendom bolo potrebné prispôsobiť aj marketingovú stratégiu.
AIDA začala mať napríklad tieto nedostatky:
STDC model vytvoril a spopularizoval svetoznámy marketér Avinash Kaushik na svojom blogu Occam Razor.Týmto modelom sa mu podarilo zmierniť problémové aspekty modelu AIDA a zároveň aj najpresnejšie opísať spotrebiteľské správanie v kontexte dnešného marketingu.
STDC model má pritom na zreteli iba 3 jednoduché a jasné ciele:
(zdroj: https://www.kaushik.net/avinash/see-think-do-care-win-content-marketing-measurement/)
Táto fáza predstavuje obdobie, kedy by používatelia a zákazníci teoreticky mohli využiť váš produkt / službu, ale ešte vôbec nevedia, že existuje. Pracujeme tu s najširším možným publikom, keďže každý človek je vaším potenciálnym zákazníkom. V tejto fáze ešte neexistuje komerčný zámer – ľudia ešte nevedia, že budú nakupovať.
V tejto fáze už používatelia vedia, že majú konkrétny problém, ktorý potrebujú vyriešiť, a robia si prieskum, ktorý produkt / služba by najviac vyhovoval ich požiadavkám. Už možno vedia, že existuje riešenie od vás, ale stále zisťujú, čo im ich problém vyrieši čo najefektívnejšie. V THINK fáze je najširšie možné publikum, ktoré už má identifikovaný problém a hľadá konkrétne riešenie. Môžeme tu už hovoriť o slabom komerčnom zámere.
DO fáza sa už zameriava na kúpu konkrétneho produktu. Ľudia vedia, ktorý produkt im najefektívnejšie vyrieši ich problém a chcú ho riešiť hneď teraz. V tejto fáze je už silný komerčný zámer, ľudia sú pripravení nakupovať.
Vo fáze CARE budujete lojalitu ľudí, ktorí už sú spokojnými a do istej miery pravidelnými zákazníkmi. Nakúpili u vás už aspoň 2x a je veľká šanca, že nakúpia znova. Starostlivosť o existujúcich klientov sa vám v budúcnosti vráti v podobe opakovaných nákupov, ale aj nových zákazníkov a šírenia pozitívneho povedomia o vašej firme či produkte.
Ľudské správanie sa dá len ťažko predvídať a v rámci strategického modelu SEE – DO – THINK – CARE treba myslieť na to, že posun cez jednotlivé fázy nie je lineárny. Spotrebiteľ sa v štádiách nákupného procesu môže vrátiť naspäť či zotrvať na niektorom z nich dlhšiu dobu.
Ak chceme poznať uvažovanie našej cieľovej skupiny, musíme vedieť, aké problémy ju na spotrebiteľskej ceste môžu stretnúť, kde sa spotrebiteľ môže zaseknúť a čo ho môže od nákupu úplne odradiť. Aj keď je toto poznanie zásadné, mnoho podnikateľov a marketérov sa nad spotrebiteľskou cestou nezamýšľa.
Teória je pekná, no pokiaľ ju chceme aplikovať do praxe, narazíme na niekoľko ďalších otázok. Obsah (content), ktorý tvoríme pre zákazníka, musí byť prispôsobený tomu, kde, ako a prečo ho spotrebiteľovi ponúkame. Musíme si preto zodpovedať tieto otázky:
Pre vytvorenie úspešnej marketingovej stratégie je potrebné si na tieto otázky detailne odpovedať. Poslúžiť vám na to môže aj jednoduchá tabuľka s vypísanými odpoveďami.
Intent | Audience | Content | Channel | KPI |
See | Ľudia, ktorí by mohli mať nejaký problém a mohli by hľadať riešenie tohto problému | Edukatívne články, videá, bannerová reklama | Web, Display, SEO/content, Social, Video | Impressions, Brand Queries, New visites, Engagement |
Think | Ľudia, ktorí majú nejaký problém a hľadajú, ako ho vyriešiť | Porovnania, recenzie, skúsenosti od iných používateľov | Web, Display, SEO/content, Social, Video, PPC, Email marketing | Email Signup, Blog content performance, Asissted conversions |
Do | Ľudia, ktorí majú nejaký problém a chcú ho vyriešiť hneď teraz | CTA tlačidlá, pop up okná s akciovou ponukou, zľava na prvý nákup | Web, Display, SEO/content, PPC, Email | Profit, Revenue, CPA |
Care | Ľudia, ktorí nakúpili aspoň 2x | Cross-sell, vernostný program | Web, Display, SEO/content, PPC, Email, Social | Cross-sell revenue, Customer Satisfacition, Lifetime Value |
Tabuľku s konkrétnou marketingovou stratégiou si ukážeme v nasledujúcom článku.
Možností a spôsobov ako vytvoriť marketingovú stratégiu pre svoj podnik môže byť mnoho. Model SEE-THINK-DO-CARE však ponúka najjednoduchší a pritom najkomplexnejší pohľad na túto problematiku. V dnešnej rýchlo sa meniacej dobe môže byť STDC model dostatočne pružnou a prispôsobivou stratégiou pre váš biznis.
Ak máte záujem o vytvorenie komplexnej marketingovej stratégie, ktorá bude ušitá vášmu podnikaniu na mieru, neváhajte a kontaktujte nás.