Ako Google hodnotí Quality Score: Kľúčové faktory a metriky

Pri správe kampaní v Google Ads je jedným z kľúčových aspektov, ktorý môže výrazne ovplyvniť vaše výsledky, tzv. Quality Score (Skóre kvality). V tomto článku sa pozrieme na to, ako Google hodnotí Quality Score, aké faktory a metriky ovplyvňujú jeho výpočet a čo môžete urobiť, aby ste ho zlepšili a maximalizovali tak efektivitu vašich reklamných kampaní.

Čo je Quality score?

Pod skóre kvality si môžeme predstaviť hodnotenie, ktoré Google priradí vašej ppc reklame a kľúčovým slovám. Toto hodnotenie ovplyvňuje, či sa vaša reklama zobrazí, akú pozíciu získa vo výsledkoch vyhľadávania a koľko vás bude stáť každý klik. Skóre kvality je dôležitým ukazovateľom toho, ako relevantná a užitočná je vaša reklama pre používateľov. Nemôže byť nižšie ako 1 alebo vyššie ako 10. Používa sa na určenie ceny za kliknutie (CZK). Je to v podstate známka, ktorú Google dáva vašej reklame za to, ako dobre zodpovedá tomu, čo ľudia hľadajú. Čím vyššie skóre, tým lepšie pozície a nižšie náklady za kliknutie môžeme očakávať.

Čo znamená v praxi vysoké skóre kvality?

Google uskutočňuje aukcie, ktoré fungujú na princípe hodnotenia ponúk inzerentov a ich kvality, pričom cieľom nie je len to, kto ponúkne viac za kliknutie. Dôležitú úlohu zohráva skóre kvality. Zakaždým, keď niekto zadá text alebo frázu do vyhľadávacieho nástroja, uskutoční sa tzv. živá aukcia (stane sa to za zlomok sekundy). Existuje veľa živých premenných, ktoré Google zohľadňuje, a ktoré ovplyvnia aj  výsledky každej jednotlivej aukcie. Vyššie miesto vo vyhľadávaní nemusí nevyhnutne znamenať vyššiu cenu za kliknutie.

Vysvetlime si to na jednoduchom príklade. Predstavme si dvoch inzerentov, ktorí súťažia v aukcii Google. Prvý inzerent ponúka vyššiu cenu za klik, napríklad 2 € za klik, ale jeho vstupná stránka nie je relevantná k tomu, čo reklama sľubuje – načítava sa pomaly, neobsahuje dôležité informácie a používatelia ju rýchlo opustia. Jeho skóre kvality je nízke. Druhý inzerent ponúka nižšiu cenu, napríklad 1 €, ale jeho reklama je veľmi relevantná, vstupná stránka sa rýchlo načítava, a používatelia na nej nájdu presne to, čo hľadajú. Jeho skóre kvality je vysoké.

Google zohľadní nielen cenu za klik, ale aj skóre kvality. Hoci prvý inzerent ponúka viac, jeho reklama môže byť umiestnená nižšie kvôli nízkemu skóre kvality. Druhý inzerent, s lepšou vstupnou stránkou a relevantnejšou reklamou, môže získať lepšiu pozíciu za nižšiu cenu. 

Tu vidíme, akú veľkú úlohu zohráva kľúčové slovo a skóre kvality pri určovaní toho, koľko nakoniec zaplatíme za kliknutie na reklamu. Tento faktor má vplyv na pozíciu reklamy, pretože vysoká hodnota môže zvýšiť hodnotenie reklamy, vďaka čomu bude reklama výraznejšia vo výsledkoch vyhľadávania. Vyššia viditeľnosť môže mať za následok viac kliknutí a vyššie šance na dosiahnutie cieľov kampane.

3 hlavné komponenty skóre kvality

Google hodnotí Quality Score na základe komplexného súboru faktorov, ktoré súvisia s relevanciou a kvalitou reklamy, kľúčových slov a vstupnej stránky. Google počíta jeho výšku kombináciou výkonnosti troch komponentov: 

  1. Očakávaná CTR/MP (click through rate/ miera prekliku) – najdôležitejší komponent (kliky/zobrazenia*100) predstavuje % ľudí, ktorí videli reklamu vyvolanú daným kľúčovým slovom a zároveň na ňu aj skutočne klikli. Čím je MP vyššie, tým vyššie je aj skóre kvality (aj v našom príklade môžeme vidieť, že MP daných kw dosahuje vysoké hodnoty, no samo osebe to nie je automaticky zárukou vyššej hodnoty).
  2. Relevancia reklamy – relevantnosť medzi kľúčovým slovom a reklamným textom. Relevantnosť medzi kľúčovým slovom, ktoré vyvolalo zobrazenie reklamy a skutočným dotazom, ktorý používateľ zadal do vyhľadávacieho poľa Google (keď máme spustené reklamy na vstavané skrine, je nutné pridať súvisiace kw aj do nadpisov, reklamných textov, pričom aj tie by mali korešpondovať s obsahovým zameraním reklamy).
  3. Vstupná stránka – má najmenšiu váhu. Vstupná stránka by mala odpovedať na otázku používateľa alebo poskytnúť riešenie problému. Obsah by mal tematicky súvisieť s reklamným textom a kľúčovými slovami (ak máme napríklad kw „vstavana skrina cena“, tak mali by sme sa odkazovať na podstránku súvisiacu so vstavanými skriňami, teda /vstavane-skrine-ceny).

Každý komponent je hodnotený ako „nadpriemerné“, „priemerné“ alebo „podpriemerné“. 

Hodnotenie vychádza z porovnania s ostatnými inzerentmi, ktorých reklamy sa zobrazovali na presne to isté kľúčové slovo za posledných 90 dní. 

Ak je niektorý z komponentov hodnotený ako “ podpriemerné“ alebo „priemerné“, tak vieme, kde je potrebné optimalizovať.

Vyhodnotenie a interpretácia

Ak v praxi skóre kvality dosahuje hodnotu 1, potom máme problém. Už zo skúsenosti vieme, že je pravdepodobné, že v skutočnosti nezískame žiadnu návštevnosť, a ak aj áno, tak náklady budú astronomicky vysoké. Vo väčšine prípadov sa chceme týchto kľúčových slov zbaviť. Treba sa ale uistiť, že je na vstupnej stránke všetko v poriadku (často je hlavný problém vstupná stránka, ktorá spôsobuje skóre kvality na úrovni 1).

Kľúčové slová so skóre 2 až 3 sú takisto zlé, no v mnohých prípadoch sa dajú zachrániť. Náklady stále výrazne prevyšujú cenu a veľké množstvo kľúčových slov s danou hodnotou môže poškodiť celkové skóre kvality účtu. Z tohto dôvodu je nutné venovať sa týmto kľúčovým slovám, najmä ak ide o vysoko integrálne kľúčové slová, bez ktorých sa nemôžeme zaobísť.

V praxi sa stretávame s tým, že v prvých mesiacoch existencie nového účtu dosahujú kľúčové slová skóre kvality 4,5,6. Tieto kľúčové slová majú skutočný potenciál a väčšinu času venujeme ich optimalizácii, aby sme zlepšili skóre kvality. Zvyčajne stačí niekoľko drobných úprav, aby sme sa dostali na úroveň 7. 

Kľúčové slová s hodnotou 7 alebo vyššou máme najradšej. Sú nadpriemerné a pri týchto slovách už môžeme ušetriť peniaze na nákladoch za kliknutie. Tu si musíme uvedomiť, že nie je potrebné sa zapodievať zlepšovaním kľúčových slov so skóre kvality 7, vzhľadom na to, že často sú dané reálie (ako napr. naše odvetvie alebo geografické faktory), ktoré jednoducho predstavujú prirodzenú bariéru dosiahnutia vyšších hodnôt.

Skóre 8 a 9 nie je také bežné ako 7 alebo 10. Ak ich vidíme, je to veľmi dobré. Nie je potrebné robiť nič viac, pokiaľ ide o skóre kvality pre tieto kľúčové slová. 10 je najžiadanejšie skóre kvality.

Naše odporúčania: Ako zlepšiť skóre kvality?

Ak chcete dosiahnuť lepšie výsledky, zamerajte sa na tieto overené optimalizačné kroky:

  1. Optimalizujte kľúčové slová: používajte presné zhody, pridajte vylučujúce kľúčové slová a pravidelne ich kontrolujte. Skúmajte a objavujte nové relevantné kľúčové slová, ktoré môžete integrovať do svojich kampaní. Vďaka našej praxi vieme, že pravidelným pridávaním nových a súvisiacich kľúčových slov môžete zvýšiť relevanciu svojich reklám.
  2. Venujte pozornosť štruktúre kľúčových slov: odporúčame rozdeliť kľúčové slová do úzko špecializovaných skupín, aby ste zabezpečili ich čo najlepšie prepojenie s jednotlivými reklamnými kampaňami. Precízne segmentovanie kľúčových slov môže zlepšiť celkovú výkonnosť kampane.
  3. Vylepšujte reklamné texty: uistite sa, že reklamy sú pútavé, relevantné a obsahujú silné CTA (call to action). Efektívnejší text reklamy môže viesť k vyššej miere preklikov. Experimentujte s rôznymi verziami textu a snažte sa prispôsobiť reklamy konkrétnym skupinám kľúčových slov. 
  4. Optimalizujte vstupnú stránku: zamerajte sa na rýchlosť načítania, relevantnosť obsahu a jednoduchú navigáciu. Vstupné stránky by mali byť čo najrelevantnejšie k reklamnej skupine a samotnej reklame. Poskytnutie konzistentného zážitku od vyhľadávania až po konverziu môže výrazne prispieť k zvýšeniu skóre kvality.
  5. Sledujte metriky: pravidelne kontrolujte kampane a reagujte na zmeny. Nezameriavajte sa len na samotné skóre kvality, ale sledujte aj ďalšie metriky ako miera prekliknutia, konverzná miera a interakcie so stránkou. Tieto ukazovatele môžu poskytnúť cenné informácie o tom, kde sa dá zlepšiť výkonnosť vašich reklám.
  6. Využívajte rozšírenia reklám: pridajte rozšírenia s cieľom poskytnúť viac informácií o firme.

Skript na optimalizáciu skóre kvality

Skutoční profesionáli si zjednodušujú optimalizáciu skóre kvality tzv. skriptami. Skripty v Google Ads sú fragmenty kódu napísané v jazyku JavaScript, ktoré poskytujú pokročilú kontrolu nad vašimi reklamnými kampaňami. Tieto skripty umožňujú automatizovať rôzne procesy priamo v účte Google Ads a dokážu tiež spolupracovať s externými zdrojmi údajov.

Skripty na optimalizáciu skóre kvality predstavujú pokročilý nástroj, ktorý umožňuje automatizovať a zjednodušiť proces sledovania a zlepšovania tohto faktoru. Pomocou týchto skriptov môžeme automaticky monitorovať metriky, ako je miera prekliku (CTR), relevancia reklám a kvalita vstupných stránok. Následne môžu tieto skripty generovať odporúčania alebo automaticky vykonávať úpravy, ktoré pomôžu zvýšiť Skóre kvality. Ich nasadenie šetrí čas a prináša lepšie výsledky v rámci PPC kampaní, čo v konečnom dôsledku prispeje k vyššej efektivite a nižším nákladom na reklamu.

Nižšie je príklad skriptu, ktorý sme implementovali v minulosti pri Google Ads účte:

Dáta, metriky a analytiku nechajte na nás

Sledujete pri optimalizácií vašich kampaní skóre kvality? Nepodceňujte to! Analytika je viac ako len kliknutia a zobrazenia. Vyššie skóre kvality prináša nižšiu cenu za kliknutie, lepšie umiestnenia vo vyhľadávaní a zlepšuje relevantnosť reklám pre používateľov.

Pokiaľ máte pocit, že sa strácate v húfoch dát a metrík, nechajte analytiku a správu Google reklám na nás. V prípade záujmu nás neváhajte kontaktovať. Analýzu dát a optimalizáciu kampaní preberieme za vás.

Samuel Urbanec
Začínal som ako stážista, neskôr brigádnik a teraz pôsobím v High5 ako junior PPC špecialista. Venujem sa správe reklamných kampaní v Google Ads, analýze historických dát a dát v reálnom čase. Moja každodenná práca spočíva v optimalizácii reklám, analýze aktuálnych trendov a monitorovaní výkonnosti. V PPC kladiem dôraz najmä na hospodárnosť - nemíňať prostriedky na to, čo nepotrebujem a koncentrovať aktivitu tam, kde je žiadaná.

Obsah

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44
Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53
821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44, Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53, 821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596
© 2024 Vytvorené so ❤️ marketingovou agentúrou High5
High Five studio s.r.o.
Ochrana osobných údajov a podmienky