Som copywriter, kto je viac? Dovoľte mi vysvetliť vám, čo je ten copywriting vlastne zač, a na čo je dobrý. Nepochybujem o tom, že ste sa už s týmto termínom stretli, či už pri hľadaní práce, surfovaní internetom alebo ste sa o ňom dozvedeli od priateľov, kolegov a podobne. Copywriting je fenoménom modernej doby, pričom je veľmi žiadaný. Možno si to ani neuvedomujeme, ale je tu s nami viac ako 1 000 rokov odvtedy, čo bolo vynájdené písmo. V poslednom období však jeho význam raketovo vzrástol. Spôsobil to príchod a rozšírenie internetu, nástup on-line reklamy a sociálnych médií.
Copywriting je anglický výraz pre tvorbu reklamných textov, v širšom význame tvorbu textov pre marketing ako taký. Cieľom copywritingu je vhodne napísať text tak, aby zaujal potenciálneho zákazníka, produktom alebo službou a zároveň vybudoval vnímanie značky (brandu). Osoba, ktorá sa venuje copywritingu sa označuje ako copywriter. V oblasti copywritingu sa rozlišujeme dva rozmery: online copywriting (písanie reklamných textov pre internetové prostredie) a offline copywriting (offline využitie prevažne v tlači, ale aj odborné texty pre časopisy, katalógy, letáky a firmy.). To je definícia z Wikipedie, ktorá je síce korektná, ale nie tak celkom úplná. Preto by bolo vhodné ju trochu rozšíriť.
Rozšírený opis toho, čo je copywriting
Copywriting je jedným zo základných, ak nie kľúčovým elementom efektívneho marketingu. Bez copywritingu sa nezaobíde takmer žiadna online alebo offline reklama.
Ten kto sa venuje copywritingu, vlastne propaguje produkt, službu, určitý biznis, alebo jednotlivca. Cieľom copywritingu je presvedčiť čitateľa o pozitívnych stránkach propagovanej veci a dostať ho na svoju stranu. V konečnom dôsledku ide o to aby zákazník nakúpil v e-shope, aby sa prihlásil do newslettra a pod. Pozrime sa na to z iného uhla. Kúpili by ste si tovar, ktorého vlastnosti v eshope neopisuje žiadny text? Keby ste šli po cene a tovar by ste viac menej poznali, možno áno. E-shop naplnený tovarom, ktorý nezastupuje takmer žiadny text vypovedá o jednom – o povrchnosti svojho majiteľa. Aj takéto riešenia či deviácie prináša rýchla doba v ktorej žijeme. Ich cieľom nie je nič iné, ako zarobiť čo najviac v čo najkratšom čase. Je to však cesta do pekla a týmto spôsobom nedokáže dlhodobo fungovať žiadny seriózny e-shop.
Iným príkladom sú rôzne produktové recenzie či blogy. Mnohí zvažujú či sa ich oplatí písať a či je potrebné investovať do práce copywritera. Nuž na toto existuje jediná odpoveď. O čom bude váš biznis, ak nie o texte? Jeho príbeh predsa potrebujete nejakým spôsobom prerozprávať. Môžete pridávať obrázky, vytvárať galérie alebo dokonca videá, požadovaného efektu tým nedosiahnete. Videá, alebo rôzne podcasty síce dokážu rýchlo zaujať, ale rovnako rýchlo aj upadajú do zabudnutia. To, čo dokáže dlhodobo prežiť je iba text a písané slovo. Nie nadarmo sa hovorí na počiatku bolo Slovo.. Seriózna firma si jednoducho nemôže dovoliť zle napísané texty na webstránkach, v newslettroch, reklamných brožúrach či katalógoch. Inak by sa z takejto firmy razom stala firma druhej kategórie a ľudia by ju prestali vnímať ako autoritu. Dobrý copywriting je preto úplným základom toho, čomu sa hovorí marketing a cielený copywriting spôsobom, ako si svojich zákazníkov alebo klientov čo najdlhšie udržať.
Vytvoriť zaujímavý obsah, ktorý predáva však vôbec nie je také jednoduché. Dajte ho vytvoriť rôznym osobám a dostanete úplne odlišné texty s rôznymi gramatickými alebo štylistickými chybami, v tom lepšom prípade bez nich. Copywriter musí byť kreatívny textár, skúsený predajca, a tak trochu aj psychológ. Jeho hlavnou úlohou je podať myšlienku, opísať produkt či službu tým najlepším spôsobom akého je schopný. Okrem toho, že musí dobre poznať publikum s ktorým komunikuje, musí aj dobre porozumieť veci, ktorú opisuje. Sakramentsky si musí dávať pozor na to, aby nebol jeho text príliš krátky ani dlhý, alebo aby svojho čitateľa neunudil k smrti. O tom, že by mal mať nadpriemernú slovnú zásobu nehovoriac. Profesionálni copywriteri okrem toho zvyknú pracovať na viacerých projektoch súčasne. Pri požiadavke striktného dodržiavania termínov, nie je preto ničím neobvyklým, že veľa dobrých copywriterov to napokon vzdá.
Dobrému copywriterovi ide práca od ruky, tomu zlému trvá napísanie jedného krátkeho textu celú večnosť. Prečítajte si texty dobrého a zlého copywritera a zistíte, že v tom prvom prípade máte do činenia s textom výbornej kvality po všetkých stránkach a v tom druhom… Ste dostali ťažko čitateľný text s množstvom, prevažne štylistických chýb, nakoľko tie gramatické dokáže automaticky opravovať samotný Word. Veľmi zle sa napr. čítajú neúmerne dlhé vety, ktoré častokrát nedávajú ani zmysel. Vizitkou dobrého copywritera sú kratšie a výstižné vety. Zlý copywriter stroho opisuje fakty, pričom často krát používa množstvo odborných výrazov, ktorým častokrát ani on sám nerozumie.
Dobrý copywriter rozpráva príbeh a komunikuje s čitateľom. Nepotrebuje vymenovávať fakty a poučky, ale komunikovať vlastné myšlienky, ktoré prezentuje vo veľavravných vetách. Tie bývajú zvyčajne súčasťou viacerých odsekov pre zachovanie myšlienky a pozornosti čitateľa. Prečítať si aj dlhší text od začiatku až do konca vypovedá o tom, že text je kvalitný. Dobrý článok nemusí mať zákonite úvod, jadro a záver. Toto dobrý copywriter nerieši, ale skôr sa zameriava na to, aby udržal pozornosť čitateľa a to akýmkoľvek spôsobom. Dobrý copywriting nikdy nerozpráva zbytočne veľa, než je naozaj potrebné. Zlý copywriting sa prihovára všetkým, prípadne sa prihovára nesprávnej cieľovej skupine. Dobrý copywriting je pozitívny a v čitateľovi vytvára iba pozitívne emócie. Zameriava sa na chcené ciele. Dobrý copywriting predáva.