Problémy s indexáciou stránok v Google: Najčastejšie dôvody a riešenia

Indexácia stránok je základným predpokladom pre úspech v SEO. Ak Google index nevie o niektorých URL z vášho webu, nemôže ich zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania. Stáva sa tiež, že vyhľadávače niektoré stránky z určitého dôvodu neindexujú. Pozrime sa na najčastejšie z nich, návody na riešenie i nástroje, ktoré vám pomôžu.

Čo je indexáciu webu?

Indexácia webu je proces, ktorým vyhľadávače ako Google, Bing a iné automaticky prehľadávajú, analyzujú a ukladajú informácie o vašom webe do svojich databáz, nazývaných indexy. Tento proces umožňuje vyhľadávačom rýchlo a efektívne poskytovať relevantné výsledky vyhľadávania používateľom. Keď vyhľadávač indexuje web, prechádza obsah jednotlivých stránok, získava dôležité údaje (ako sú nadpisy, text, odkazy a ďalšie), a ukladá ich do svojej databázy. Tieto údaje sa potom používajú na vyhodnocovanie relevancie stránok voči konkrétnym vyhľadávacím dotazom používateľov.

Ako funguje index Google?

ÁÁÁle vieme . Nie je to až také zložité, funguje to takto: prehľadávače zhromažďujú informácie zo stoviek miliárd webov a tie následne usporiadajú v indexe vyhľadávania. Tento proces začína zoznamom webových adries z predchádzajúcich indexových prehľadávaní a máp webov poskytnutých ich vlastníkmi. Keď indexové prehľadávače navštívia tieto weby, použijú odkazy na nich pre objavenie nových stránok. Všímajú si najmä nové weby, zmeny tých existujúcich a nefungujúce odkazy. 

Prečo Google nechce indexovať niektoré URL?

Existujú dva hlavné dôvody:

  • Google nevie stránky na webe nájsť.

V tomto prípade sa treba najprv uistiť, že jednotlivé stránky sú dostupné cez štruktúru webu, navigačné menu, interné prelinkovanie, sitemapu (odoslanú cez Google Search Console). Potom si skontrolujte, či neblokujete Googlebotovi prístup na niektoré stránky cez Robots.txt. Takisto či nemáte omylom nastavenú značku „noindex”, prípadne či cez interné odkazy na webe nemáte nasadenú značku „nofollow”. V oboch prípadoch sa Googlebot na stránku nedostane, necrawluje ju, ani neindexuje.

  • Google stránky objaví, no nezaindexuje.

Toto sa môže diať, ak váš web nie je mobile alebo celkovo užívateľsky friendly, prípadne je pomalý. Ďalej pokiaľ má nedostatok obsahu, prípadne ten Google nevie prečítať. Opačným prípadom je, ak sa na stránke nachádza priveľa duplicitného obsahu. Stať sa to môže tiež vtedy, ak máte nulovú autoritu, takmer žiadnu dôveryhodnosť a vaša stránka pôsobí v očiach vyhľadávača nekvalitne.

Kedy Google vyradí stránku z indexu?

Najčastejšie to spôsobujú tieto tri príčiny: 

  • Stránka dlhšiu dobu opakovane vracia chybný stavový kód alebo serverovú chybu a crawler na to narazil pri prechádzaniach webom. 
  • Na stránke je nasadená direktíva pre robotov „noindex”.
  • Vyhľadávač vyhodnotil, že daná stránka má minimum obsahu, alebo je nezaujímavý, tým pádom sa takmer nezobrazuje, a preto ju vyradil z indexu. 

Ako teda postupovať pre úspešnú indexáciu?

Ak chcete, aby Google vaše stránky úspešne zaindexoval, najprv sa treba uistiť, že:

  • nie sú blokované v súbore robots.txt: Čo by znamenalo, že v súbore robots.txt (vyhľadáte ho tak, že za vašu doménu dopíšete /robots.txt , v našom prípade: https://high5.sk/robots.txt) nie sú žiadne zákazy. Ideálne robots.txt vyzerá nasledovne:

ukazka robots.txt

Ak chcete robotom dať pokyn zákazu prehľadávania vašich stránok, vtedy je zápis nasledovný:

ukazka robots.txt zakaz prehladavania robotom

  • sú v poriadku z hľadiska technického SEO: Aby googlebot vedel úspešne prehľadávať web, treba aby bol z technického hľadiska aj v poriadku. Môžeme tu zahrnúť technické predpoklady, ktoré vyžaduje Google (rýchlosť webu, mobil firtst index, zabezpečený web a pod.). Tak isto zavážia aj rôzne Google updaty  a ich implementácia na web.
  • pracujete na linkbuildingu: Tým myslíme interný aj externý linkbuilding. Vo všeobecnosti vyhľadávače a teda aj Google, dáva väčší dôraz na externé prelinky (spätné odkazy alebo aj backlinky), ktoré smerujú na náš web z dôveryhodných a kvalitných domén. Avšak aby ste ich získali musíte vynaložiť oveľa viac úsilia ako na interné prelinkovanie na vlastnom webe. Interným prelinkovaním zdôrazníte pre užívateľov obsah, ktorý je dôležitý a na druhej strane vyhľadávačom, ak pospájate správne stránky, ktoré spolu súvisia, poviete viac o obsahu. Okrem toho zabezpečte, aby sa na vašom webe nachádzal dostatok kvalitného, jedinečného a hodnotného obsahu pre užívateľov. Ten však musí byť čitateľný i pre Google. Nezabúdajte ani na dobrú užívateľskú skúsenosť.
  •  máte sitemap: Sitemap (mapa stránok) je bežná súčasť webu, ale pre bežného užívateľa je neviditeľná. Dokonca ju ani vôbec nemusíte mať, váš web bude fungovať dokonale aj bez nej, ale zase riskujete už spomínané problémy s indexáciou. Tento súbor nájdeme (ideálne) na každom webe, ak za doménu napíšeme /sitemap.xml (v našom prípade teda https://high5.sk/sitemap.xml ). V sitemap nájdeme jednotlivé informácie pre vyhľadávače, o tom, ktoré stránky sú dôležité a mal by ich crawler prechádzať. Ešte dodatok na záver – sitemap nezaručí, že každá stránka, ktorú v nej máte, bude aj zaindexovaná ale výrazným spôsobom môže zvýšiť počet stránok vášho webu, ktoré budú zaindexované.

Ako si skontrolovať idexáciu webu?

Google Search Console

Pokiaľ chcete manuálne skontrolovať indexáciu menšieho množstva stránok, využite URL Inspection tool v Google Search Console. Pre úspešný Google Search Console index stačí vložiť URL, ktoré si potrebujete preveriť, a zobrazia sa vám detailné informácie o ich (ne)indexácii.

nástroj google search console - kontrola indexovanej url

Použiť príkaz siete

Existuje veľmi efektívny a rýchly spôsob, keď chcete zistiť koľko stránok vášho webu je v idexe Googlu. Stačí ak použijete vo vyhľadávacom okne príkaz „site:example.com“, kde example predstavuje URL vášho webu. Tým získate zoznam všetkých stránok vášho webu, ktoré sú momentálne indexované vo vyhľadávači.

prikaz site na zistenie indexacie

SEO nástroje

Ak máte podozrenie na desiatky či stovky nezaindexovaných URL určite sa môžete spoľahnúť aj na SEO nástroje, ktoré vám môžu pomôcť sledovať indexáciu vášho webu a poskytovať ďalšie užitočné informácie o SEO. Môžete využiť napríklad Ahrefs, SEMrush, Marketing Miner, Screaming Frog a veľa ďalších.

kontrola indexacie webu cez screaning frog

(náhľad z nástroja Screaming Frog)

Indexácia stránok je kľúčová pre dosiahnutie úspechu v oblasti SEO, pretože neindexované URL zostávajú neviditeľné vo výsledkoch vyhľadávania. V článku sme preskúmali hlavné dôvody, prečo niektoré stránky môžu byť neindexované, ako postupovať pre lepšiu indexáciu webu a uviedli sme si príklady ako skontrolovať indexáciu. Pamätajte, že aktívna kontrola a optimalizácia indexácie vášho webu je nevyhnutná pre jeho úspech vo vyhľadávačoch.

Stále potrebujete pomôcť s webom či e-shopom? Máte otázky v oblasti SEO alebo marketingu celkovo? Neváhajte sa obrátiť na našich špecialistov a nadšencov v jednom z High5. Radi vám pomôžeme na vašej ceste k úspechu.

Beáta Faberová
Som SEO špecialista v marketingovej agentúre high5. Vo svete digitálneho marketingu sa pohybujem už cez 5 rokov. Začínala som s orientáciou na Facebook ads s presahom do Google ads, s postrannými SEO úmyslami, ktoré ma momentálne zaujímajú najviac.

Obsah

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44
Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53
821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44, Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53, 821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596
© 2024 Vytvorené so ❤️ marketingovou agentúrou High5
High Five studio s.r.o.
Ochrana osobných údajov a podmienky