Indexácia stránok je základným predpokladom pre úspech v SEO. Ak Google index nevie o niektorých URL z vášho webu, nemôže ich zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania. Stáva sa tiež, že vyhľadávače niektoré stránky z určitého dôvodu neindexujú. Pozrime sa na najčastejšie z nich, návody na riešenie i nástroje, ktoré vám pomôžu.
Indexácia webu je proces, ktorým vyhľadávače ako Google, Bing a iné automaticky prehľadávajú, analyzujú a ukladajú informácie o vašom webe do svojich databáz, nazývaných indexy. Tento proces umožňuje vyhľadávačom rýchlo a efektívne poskytovať relevantné výsledky vyhľadávania používateľom. Keď vyhľadávač indexuje web, prechádza obsah jednotlivých stránok, získava dôležité údaje (ako sú nadpisy, text, odkazy a ďalšie), a ukladá ich do svojej databázy. Tieto údaje sa potom používajú na vyhodnocovanie relevancie stránok voči konkrétnym vyhľadávacím dotazom používateľov.
ÁÁÁle vieme . Nie je to až také zložité, funguje to takto: prehľadávače zhromažďujú informácie zo stoviek miliárd webov a tie následne usporiadajú v indexe vyhľadávania. Tento proces začína zoznamom webových adries z predchádzajúcich indexových prehľadávaní a máp webov poskytnutých ich vlastníkmi. Keď indexové prehľadávače navštívia tieto weby, použijú odkazy na nich pre objavenie nových stránok. Všímajú si najmä nové weby, zmeny tých existujúcich a nefungujúce odkazy.
Existujú dva hlavné dôvody:
V tomto prípade sa treba najprv uistiť, že jednotlivé stránky sú dostupné cez štruktúru webu, navigačné menu, interné prelinkovanie, sitemapu (odoslanú cez Google Search Console). Potom si skontrolujte, či neblokujete Googlebotovi prístup na niektoré stránky cez Robots.txt. Takisto či nemáte omylom nastavenú značku „noindex”, prípadne či cez interné odkazy na webe nemáte nasadenú značku „nofollow”. V oboch prípadoch sa Googlebot na stránku nedostane, necrawluje ju, ani neindexuje.
Toto sa môže diať, ak váš web nie je mobile alebo celkovo užívateľsky friendly, prípadne je pomalý. Ďalej pokiaľ má nedostatok obsahu, prípadne ten Google nevie prečítať. Opačným prípadom je, ak sa na stránke nachádza priveľa duplicitného obsahu. Stať sa to môže tiež vtedy, ak máte nulovú autoritu, takmer žiadnu dôveryhodnosť a vaša stránka pôsobí v očiach vyhľadávača nekvalitne.
Najčastejšie to spôsobujú tieto tri príčiny:
Ak chcete, aby Google vaše stránky úspešne zaindexoval, najprv sa treba uistiť, že:
Ak chcete robotom dať pokyn zákazu prehľadávania vašich stránok, vtedy je zápis nasledovný:
Pokiaľ chcete manuálne skontrolovať indexáciu menšieho množstva stránok, využite URL Inspection tool v Google Search Console. Pre úspešný Google Search Console index stačí vložiť URL, ktoré si potrebujete preveriť, a zobrazia sa vám detailné informácie o ich (ne)indexácii.
Existuje veľmi efektívny a rýchly spôsob, keď chcete zistiť koľko stránok vášho webu je v idexe Googlu. Stačí ak použijete vo vyhľadávacom okne príkaz „site:example.com“, kde example predstavuje URL vášho webu. Tým získate zoznam všetkých stránok vášho webu, ktoré sú momentálne indexované vo vyhľadávači.
Ak máte podozrenie na desiatky či stovky nezaindexovaných URL určite sa môžete spoľahnúť aj na SEO nástroje, ktoré vám môžu pomôcť sledovať indexáciu vášho webu a poskytovať ďalšie užitočné informácie o SEO. Môžete využiť napríklad Ahrefs, SEMrush, Marketing Miner, Screaming Frog a veľa ďalších.
(náhľad z nástroja Screaming Frog)
Indexácia stránok je kľúčová pre dosiahnutie úspechu v oblasti SEO, pretože neindexované URL zostávajú neviditeľné vo výsledkoch vyhľadávania. V článku sme preskúmali hlavné dôvody, prečo niektoré stránky môžu byť neindexované, ako postupovať pre lepšiu indexáciu webu a uviedli sme si príklady ako skontrolovať indexáciu. Pamätajte, že aktívna kontrola a optimalizácia indexácie vášho webu je nevyhnutná pre jeho úspech vo vyhľadávačoch.
Stále potrebujete pomôcť s webom či e-shopom? Máte otázky v oblasti SEO alebo marketingu celkovo? Neváhajte sa obrátiť na našich špecialistov a nadšencov v jednom z High5. Radi vám pomôžeme na vašej ceste k úspechu.