ROI, ROAS, CTR a ďalšie: Sprievodca marketingovými metrikami #1

Boli časy, keď sme mali problém sledovať úspešnosť online marketingu; teraz sme zaplavení väčším množstvom metrík ako kedykoľvek predtým. Každý chce vedieť viac o svojich zákazníkoch, lebo sú kľúčom k vyšším predajom a v konečnom dôsledku k vyššiemu zisku. Mnoho spoločností robí chybu v tom, že zanedbávajú zhromažďovanie akýchkoľvek údajov od svojich zákazníkov alebo sa zameriavajú na nepodstatné metriky. Vaša firma môže dosiahnuť rast a lepšie slúžiť svojim zákazníkom, ak sa zameria na kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI).

Poďme sa pozrieť na prvých 5 dôležitých metrík v online marketingu 👇

1. ROI (Návratnosť informácií)

Návratnosť investícií (ROI) vášho digitálneho marketingu je miera ziskov alebo strát vašej online marketingovej kampane, ktorú vypočítate podľa nasledujúceho vzorca: 

ROI = (Čistý zisk / Celkové náklady na digitálny marketing) x 100. 

Meranie návratnosti investícií vám umožňuje určiť, čo funguje a čo môžete zmeniť, aby ste zlepšili svoje výsledky.

To, čo robí vašu spoločnosť dobrou marketingovou návratnosťou investícií, čiastočne závisí od toho, koľko vás stojí výroba alebo získanie vašich produktov. Pre väčšinu spoločností budete potrebovať marketingovú návratnosť investícií vyššiu ako 2:1, aby ste pokryli náklady na marketing a výrobu vašich produktov alebo služieb.

2. ROAS (Návratnosť z reklamy)

Návratnosť výdavkov na reklamu (ROAS) sa vzťahuje na výšku príjmu, ktoré získate za každé euro vynaložené na kampaň. Na základe princípu návratnosti investícií (ROI) zobrazuje zisk dosiahnutý pre každý reklamný výdavok a možno ho merať na vysokej úrovni aj na podrobnejšom základe. 

Základný vzorec na výpočet návratnosti výdavkov na reklamu je:

ROAS = výnosy súvisiace s reklamami / náklady na reklamy 

Aký je teda rozdiel medzi ROAS a ROI

Jednoducho to môžeme vysvetliť tak, že ROAS označuje návratnosť výdavkov na reklamu, kým ROI označuje návratnosť investícií.

3. CPT (Cena za tisíc zobrazení)

Cena za tisíc (CPT), známa aj ako cena za “mille” (CPM), je model digitálnej reklamy, pri ktorom inzerenti platia za každých 1 000 zobrazení, ktoré ich reklama získa. Ide o bežnú metriku používanú v online reklame na meranie nákladovej efektívnosti reklamných kampaní z hľadiska dosahu a viditeľnosti.

Na určenie hodnoty CPT sa používa jednoduchý, ale účinný vzorec: 

CPT = (náklady na prevádzku reklamy / veľkosť publika mediálnej platformy) x 1 000. 

Tento výpočet umožňuje inzerentom hlbšie sa ponoriť do nákladovej efektívnosti rôznych marketingových kanálov, čo uľahčuje rozhodovanie založené na údajoch. Zatiaľ čo CPT poskytuje základnú nákladovú perspektívu, je dôležité mať na pamäti, že samotné zobrazenia nezaručujú zapojenie ani konverzie. Pre inzerentov je preto kľúčové sledovať dodatočné metriky, ako napríklad mieru prekliknutia (CTR), aby mohli posúdiť celkovú úspešnosť svojich kampaní.

4. CTR (Miera prekliknutia)

Miera prekliku je jednou z najpoužívanejších metrík online marketingu. Predstavuje pomer medzi počtom kliknutí a počtom zobrazení a udáva sa v percentách. 

Vzorec na výpočet miery prekliku je: 

CTR = (počet kliknutí / počet zobrazení) x 100

CTR poukazuje na to, koľko ľudí prejavuje záujem o vaše produkty tým, že klikne na vaše reklamy a chce sa dozvedieť viac. Takže ako to vyzerá v praxi? 

Nízke CTR? Znamená to, že váš obsah ľudí nezaujal. Vysoké CTR zas naznačuje, že idete správnym smerom!

5. CAC (Náklady na získanie zákazníka)

Ako majiteľ firmy chcete prilákať nových zákazníkov, no ako si môžete byť istí, že investujete dostatočne, ale zároveň nie priveľa, na ich získanie?Stanovte si náklady na získanie zákazníka (CAC). 

Náklady na získanie zákazníka predstavujú celkové výdavky na získanie platiaceho zákazníka, vrátane marketingu, predaja a miezd. 

CAC = (celkové náklady vynaložené na získanie zákazníkov) / počet získaných zákazníkov

Je to kľúčová metrika, ktorá ukazuje, aká zisková je vaša firma, porovnaním investovaných nákladov a získaných zákazníkov.

Sledovanie kľúčových metrík vám poskytne jasný prehľad o výkonnosti vašich marketingových kampaní. Pomocou týchto ukazovateľov dokážete presne identifikovať, čo funguje, a čo je potrebné zlepšiť. Navyše, efektívne investovanie marketingového rozpočtu sa stane jednoduchšie, čo povedie k vyšším predajom a ziskom pre vašu firmu.

Ale ak si s tým neviete dať rady, tak nás neváhajte kontaktovať

Lívia Jankajová
V High5 pôsobím na pozícií junior PPC a marketing. Spravujem reklamné kampane v Google Ads, Meta Ads a TikTok Ads. Zároveň sa venujem sociálnym sieťam a tvorbe obsahu – jednoducho dievča pre všetko. Žiadny trend mi neunikne a aplikujem ho všade. Môj prístup kombinuje dátové analýzy a kreativitu pre dosahovanie konzistentných výsledkov.

Obsah

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44
Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53
821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44, Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53, 821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596
© 2024 Vytvorené so ❤️ marketingovou agentúrou High5
High Five studio s.r.o.
Ochrana osobných údajov a podmienky