ChatGPT priťahuje veľa pozornosti už od jeho uvedenia na svet, čo bolo v novembri 2022 a určite ste ho pri vašej práci zaznamenali už aj vy. Z vlastných skúseností, môžeme potvrdiť, že je to fantastický produkt, ktorý využíva jedinečnú technológiu umelej inteligencie (AI).
Najviac užitočné z tohto článku pre vás určite bude ako ChatGPT používať pre SEO účely.
Vedeli ste, že od uvedenia ho v priebehu niekoľkých dní používalo cez milión ľudí?
Ako sa ChatGPT rozrastá, tak nastáva aj integrácia do iných produktov a služieb, napríklad Microsoft Office, rôzne CRM systémy ako HubSpot, e-commerce platformy ako Shopify, vzdelávacie nástroje ako Duolingo, komunikačné platformy ako Slack, a dokonca aj do smartfónov značiek Samsung a iPhone, kde je integrovaný do asistentov ako Bixby a Siri. Táto integrácia umožňuje využívať schopnosti ChatGPT v rôznych kontextoch, čo zlepšuje efektivitu a užívateľský zážitok
Aj keď u nás v High5 ChatGPT používame denno-denne, stále nemusí každý vedieť, ako vlastne funguje a čo skratky v spojitosti s ChatGPT znamenajú, preto ešte predtým, ako sa dostaneme k využitiu ChatGPT pre SEO, uvedieme si základné pojmy a vysvetlenia.
ChatGPT je skratka z anglického Chat Generative Pre-trained Transformer, ako sme už spomenuli vyššie je to spojenie chatu s umelou inteligenciou, kde ChatGPT vykonáva na základe vašich zadaní a otázok generovaný text, ktorý imituje ľudskú konverzáciu. Môžete ho teda využiť na naozaj vaše každodenné otázky alebo aj na komplikované zadania a vždy dostanete nejakú odpoveď ( či bude správna, o tom neskôr 🙂).
V súčastnosti môžete komunikovať s ChatGPT v 80tich jazykoch a to okrem angličtiny aj v slovenčine aj češtine. Teda môžeme zhodnotiť, že je to najjednoduchší spôsob ako AI môžu využívať aj laici (pri svojej práci, štúdiu alebo vo svojom voľnom čase).
Poďme ešte na rýchle pojmy, ktoré môžu byť (možno) mätúce a to:
AI (Artificial Intelligence), alebo umelá inteligencia, je technológia, ktorá umožňuje počítačom vykonávať úlohy vyžadujúce ľudskú inteligenciu. Znamená to, že počítače môžu myslieť a učiť sa ako ľudia, rozpoznať vzory, chápať jazyk, robiť rozhodnutia a riešiť problémy. Jednoducho povedané, AI je “mozog” pre počítače, ktorý im umožňuje robiť chytré veci, ako hlasoví asistenti na smartfónoch, autonómne autá, odporúčania na Netflixe, alebo diagnostiku chorôb v medicíne.
OpenAI je spoločnosť, ktorá sa zameriava na vývoj a výskum umelej inteligencie (AI). Jej cieľom je vytvárať pokročilé AI technológie, ktoré sú užitočné a bezpečné pre ľudí. Vytvorili napríklad ChatGPT, čo je nástroj, ktorý dokáže odpovedať na otázky a viesť konverzácie, podobne ako by to robil človek.
ChatGPT sme si definovali už vyššie, ako spojenie chatu s umelou inteligenciou a tiež produkt spoločnosti OpenAI.
Definície už máme za sebou, tak môžeme prejsť na to, ako vlastne ChatGPT funguje. OpenAI vyškolil ChatGPT na obrovskom množstve textových údajov z internetu. Je to typ modelu strojového učenia známy ako “large language model” (LLM). Naviac sa učí aj na vzorcoch z údajov, ktoré dostáva a používa ich na vytváranie odpovedí. Čo teda znamená, že ak komunikujete s ChatGPT, dávate mu otázky, feedbacky, usmernenia v danej komunikácii, tým mu ukazujete vzorce komunikácie ľudskej reči a tie potom posúva ďalej a postupne sa učí a učí 🙂. Aj keď to môže znieť zložito, používanie ChatGPT je celkom jednoduché.
Všetko, čo musíte urobiť, je:
Nie je všetko dokonalé, preto ak aj vy začínate s neplatenou verziou modelu GPT-3.5, narazíte pri jeho používaní na limity. Novšie verzie, ako GPT-4, ponúkajú lepšie výkony a vylepšené možnosti.
Čo môžeme teda považovať za limity a ako vás môže používane free verzie ChatGPT obmedziť?
• Výkon: Model môže byť pomalší v porovnaní s novšími verziami (napr. GPT-4), hlavne pri zložitých úlohách alebo dlhších konverzáciách.
• Kvalita odpovedí: Možno nebude tak presný alebo sofistikovaný ako novšie modely. Tak isto stále môžem mať problém s SK jazykom, nakoľko info sú prekladané z angličtiny.
• Pokročilé funkcie: Niektoré špecifické pokročilé funkcie a vylepšenia, ktoré sú prítomné v novších modeloch, nemusia byť dostupné v GPT-3.5.
• Blokovanie tém: Všeobecne, nie len free verzia ale celkovo ChatGPT blokuje niektoré z tém. Sami sme si (z čistej zvedavosti 😀) vyskúšali, ako je na tom s odpoveďami na kontroverzné témy a môžeme potvrdiť, že má problém poskytnúť objektívne a vyvážené názory na citlivé politické alebo sociálne otázky, ako sú voľby, migrácia alebo diskriminácia. Nevyslovuje “osobné názory” na náboženstvo, osobné presvedčenia a tak isto sa model úplne vyhne diskusiám o nelegálnych činnostiach, ako sú návody na výrobu drog, zbraní alebo hackovanie. No go téme je aj násilný alebo škodlivý obsah a snaží sa vyhýbať nevhodnému jazyku.
• Aktualizácie: Asi pre najväčšia nevýhoda je, že model 3.5 nemusí obsahovať najnovšie poznatky a vylepšenia, ktoré sú zahrnuté v novších modeloch. Teda ani poskytnuté info v odpovediach nemusí byť úplne pravda.
ChatGPT3.5 využíva nahromadené informácie a dáta do 1/2022.
Čo znamená, že ak sa pýtate na info k udalostiam po tomto dátume, pre istotu
si ich faktologicky overte, lebo si ich môže aj vymyslieť 😀.
Ak ste teda usúdili (tak isto ako my), že platiť za lepšiu a výkonnejšiu verziu ChatGPT je pre lepšie, tak si určite kladiete otázku, koľko je cena ChatGPT-4?
Tu je oficiálny prehľad cien:
A teda cena za platenú verziu vychádza 20$ / mesiac.
Dnešný svet sa mení raketovou rýchlosťou a v technológiách nenájdete žiadnu výnimku. Umelá inteligencia sa stáva nenahraditeľným pomocníkom skoro pre každé odvetvie ale aj pre bežný život.
ChatGPT, pokročilý chatbot od OpenAI, je toho skvelým príkladom. Odborníci po celom svete, čoraz častejšie využívajú ChatGPT na uľahčenie svojej práce. Ale využívať AI neznamená len generovanie textu, čo môžeme potvrdiť aj z našej praxe 🙂.
Pozrime sa, na konkrétny príklad, kde ChatCPT nám podľa jednoduchého promptu naplánoval itinerár vo Florencii ⬇️.
Ak sa vám niečo nepáči, tak to jednoducho pripomienkujete a získate opäť nový výstup.
ChatGPT toho dokáže naozaj veľa, okrem písaného textu sa dokáže s vami už aj rozprávať a po najnovšom OpenAI Spring Update z mája 2024, v ňom nájdete funkcie hlasu a videa. Teda napríklad môžete viesť rozhovor, ukázať mu okolie, spýtať sa ho na doplňujúce otázky o tom čo vidíte a podobne.
Určite by sme sem mohli zaradiť zdĺhavý list jobov, ktoré AI nikdy nenahradí. Ale skúsme sa na to pozrieť z našej praxe. V marketingu a hlavne v tom obsahovom je dôležitý, prekvapivo obsah 😁.
S tým mám vie určite do veeeeeľkej miery pomôcť ChatGPT.. ale tu nastáva veľké ALE! Už z viacerých zdrojov vieme (a nám sa to tiež potvrdilo), že Chat GPT by sa nemal používať na tvorbu blogov a SEO článkov, pretože generovaný obsah často postráda originalitu a nevyhovuje štandardom Google E.A.T. (Expertíza, Autorita, Dôveryhodnosť). Obsah môže byť zastaraný a nie je dostatočne kvalitný na dosiahnutie vysokých pozícií vo vyhľadávačoch. Napriek tomu môže AI pomôcť zvýšiť produktivitu pri výskume a štrukturovaní myšlienok. Na úspešné SEO je však nevyhnutné tvoriť hodnotný a originálny obsah.
Teda môžeho zhodnotiť, že Chat GPT má pri tvorbe obsahu určité výhody, no treba myslieť na to že:
Teda rada na záver: Pre dobré a kvalitné články je nevyhnutné tvoriť hodnotný a originálny obsah.
Všetci sme si už pohodlne zvykli na prívetivosť a schopnosti tohto nástroja a môžeme zhodnotiť, že nám (teda aspoň nám marketérom) dokonale uľahčuje život. V čom teda vie uľahčiť prácu pri SEO?
Hneď na úvod zhodnotíme, že môže pomôcť veľa ale nemôže však nahradiť komplexnú, starostlivo naplánovanú stratégiu SEO alebo sofistikovanú funkciu vyhľadávania, ktorú poskytujú vyhľadávače ako Google. PREČO?
ChatGPT je jazykový model, jeho primárna funkcia je generovať text na základe zadaných vstupov. Ako sme už spomenuli vyššie najlepšie sa hodí na úlohy ako písanie článkov a vedenie konverzácií. Neindexuje ani neovplyvňuje viditeľnosť webových stránok. Ale tu prichádza spomínané “ale”, môžete ho využiť na zlepšenie vašich SEO aktivít.
Ak už používate ChatGPT, určite ste si všimli, aký užitočný môže byť pri každodenných úlohách. Áno môžeme to potvrdiť aj my, je to efektívny nástroj na písanie postov, štruktúry článkov, vedenie konverzácií a podobne. Ale pamätajte, že nie je dokonalý. Stále musíte kontrolovať fakty a pridať TEN ľudský dotyk, aby bol obsah naozaj kvalitný a originálny.
ChatGPT vám však môže výrazne pomôcť s vaším SEO. Môžete ho použiť na generovanie obsahu, plánovanie článkov alebo analýzu kľúčových slov. Ale nezabúdajte, že skutočne úspešné SEO vyžaduje dôkladnú, starostlivo naplánovanú stratégiu.
Takže záverom jedno odporúčanie, kombinujte to najlepšie z oboch svetov: využite efektívnosť ChatGPT a pridajte vlastnú odbornosť a kreativitu. Tým dosiahnete najlepšie výsledky! A ak naozaj potrebujete to naj zo sveta SEO neváhajte kontaktovať našich špecialistov z High5 ✋.