Všetko o používaní tagov UTM nielen vo Facebooku a ako správne analyzovať traffic?

Ako môže majiteľ firmy alebo marketér pochopiť, ktoré kreatívy a reklamné kampane z Meta Ads alebo Google Ads fungujú a prinášajú peniaze, a ktoré nie? Potrebujete správne nastavenú analytiku. A ako ju správne nastaviť? Označte všetky odkazy v reklamných kampaniach tagmi UTM – takto sa budú údaje správne načítavať do Google Analytics.

Čo predstavuje UTM tag?

Na úvod si dajme najskôr charakteristiku pojmov. Čo teda UTM tagy sú? UTM tag (alebo aj Urchin Tracking Module) označujeme malé kúsky textu, ktoré pridávame na koniec URL adresy. Tieto tagy pomáhajú analytickým nástrojom, ako je Google Analytics, sledovať konkrétne údaje o vašich kampaniach. Pomocou UTM tagov môžeme sledovať, odkiaľ prichádzajú návštevníci na váš web, ktoré kampane sú najúspešnejšie a ako sa užívatelia správajú po kliknutí na vaše odkazy.

Ako sa teda tvoria?

Nič zložité – robíme to tak, že k bežnému externému odkazu jednoducho pridáme „tail“ s premennými a parametrami.

Premenné sú hodnoty, ktoré sa zapisujú pred znaky „=“. Zvyčajne sú to polia, ktoré musíte vyplniť, aby analytický systém pochopil, odkiaľ používateľ na stránku prišiel.

Parametre sú hodnoty, ktoré sa zapisujú za znaky „=“. Obsahujú informácie o reklamnej kampani alebo iné údaje, ktoré identifikujú zdroj návštevnosti.

Najčastejšie používané premenné vyzerajú takto:

  • utm_source – zdroj kampane, kanál, z ktorého používateľ prišiel
  • utm_medium – druh trafficu (IG, FB atď.)
  • utm_campaign – údaje o názve reklamnej kampane
  • utm_content – odkaz na obsah, často obsahuje nadpisy reklám alebo bannerov

Z našej skúsenosti, môžeme tvrdiť, že môžete dokonca pridať niektoré vlastné premenné, ale tu vás musíme upozorniť, že analytické systémy ich možno nebudú rozpoznávať. Preto je lepšie obmedziť sa na tento základný set. 

Značky UTM a ich zložky

Poďme na praktickú ukážku vkladania UTM tagov do reálnych URL. Povedzme, že na stránku https://high5.sk/ prenášame traffic z Facebooku. S pomocou tagov bude odkaz vyzerať takto:

https://high5.sk/?utm_source=fb&utm_medium=cpc&utm_campaign=ar_utm&utm_content=opening&utm

Čo znamenajú rôzne znaky za klasickou časťou URL? Je to jednoduché vysvetlenie. Ak si rozoberieme UTM tagy “na drobné”, môžeme uviesť, že jednotlivé časti URL predstavujú

utm_source=fb – znamená, že zdrojom návštevnosti je Facebook. Ak to bude návštevnosť z iných sietí, môžete použiť parametre google, tiktok a podobne.

utm_medium=cpc – znamená, že typ návštevnosti je cpc (cost per click), návštevnosť platená za kliknutie. Typ návštevnosti nemusí byť platený – môže byť:

* konverzie z e-mailových newsletterov – potom uveďte parameter e-mail,

* odkaz v príspevku v sociálnej sieti – potom vložte parameter post atď.

utm_campaign – ide o údaje o názve našej reklamnej kampane. Môžeme napríklad použiť parameter promo pre všetky reklamné kampane alebo použiť špecifickejšie parametre. Pre reklamnú kampaň na výpredaj obrazkov napíšte vypredajobr. Pre Silvester napíšte ny2025. Vďaka týmto údajom si uvedomíme, že návštevnosť je relevantná konkrétne pre túto marketingovú aktivitu.

utm_content – zodpovedá za vizuálny obsah kreatívy. Zvyčajne táto časť značky popisuje obsah bannerovej reklamy. Predpokladajme, že náš banner zobrazuje citróny. Potom je možné použiť nasledujúci tag: utm_content=lemons.

Odporúčania pre prácu s tagmi 

  1. Pri tagoch sa berie do úvahy veľkosť písmen. Fb, FB a fb sú rôzne tagy a analytický systém ich posudzuje odlišne. Odporúčame písať všetky tagy malými (alebo veľkými) písmenami.
  2. Používajte iba podčiarkovníky, pomlčky a zvislé pomlčky: „_“, „-„, „|“. Nepoužívajte medzery, úvodzovky ani technické symboly – ampersand „&“ alebo otáznik. Tým sa definitívne naruší algoritmus fungovania štítkov.

Ak chcete ako majiteľ firmy alebo marketér pochopiť, ktoré kreatívy a reklamné kampane z Meta Ads alebo Google Ads fungujú a prinášajú vám peniaze, potrebujete správne nastavenú analytiku. Ako sme uviedli v texte vyššie, kľúčom k úspechu je použitie UTM tagov, ktoré vám pomáhajú sledovať návštevnosť a jej zdroje. Preto len záverom naše skromné odporúčanie, ktoré vychádza z praxe 🙂. Označujte správne odkazy v reklamných reklamných kampaniach pomocou UTM tagov. Lebo len vtedy dokážete efektívne analyzovať a optimalizovať svoje marketingové aktivity, ktoré vedú k lepšiemu pochopeniu úspešnosti vašich kampaní a následnému zvýšeniu návratnosti investícií. 

Ako to teda máte s kampaňami vy? Používate UTM tagy všade, alebo len občasne? Ak si netrúfate na nastavenie analytiky, google reklamy, či Meta Ads, určite nás kontaktujte a všetky nastavenia preberieme za vás!

Rostyslav Chonka
Ahoj, v High5 držím titul Facebook špecialista💦 Každý deň sa venujem optimalizácii reklamných kampaní a sledujem nové trendy, aby som prispel k potrebám našich klientov⚡️ Mojím cieľom je zabezpečiť, aby každý biznis mal čo najviac leadov za nižšiu cenu a čo najviac predajov s vysokým ROAS a nízkym PNO💥

Obsah

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44
Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53
821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44, Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53, 821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596
© 2024 Vytvorené so ❤️ marketingovou agentúrou High5
High Five studio s.r.o.
Ochrana osobných údajov a podmienky