Ako funguje index Google?

Indexové prehľadávače zhromažďujú informácie zo stoviek miliárd webových stránok a tie následne usporiadajú v indexe vyhľadávania. Tento proces začína zoznamom webových adries z predchádzajúcich indexových prehľadávaní a máp webov poskytnutých ich vlastníkmi. Keď indexové prehľadávače navštívia tieto weby, použijú odkazy na nich pre objavenie nových stránok. Všímajú si najmä nové weby, zmeny tých existujúcich a nefungujúce odkazy. Počítačové programy určujú, ktoré weby sa majú prehľadať, ako často a koľko stránok sa má načítať.

Prečo Google nechce indexovať niektoré URL?

Existujú dva hlavné dôvody:

  • Google nevie stránky na webe nájsť.

V tomto prípade sa treba najprv uistiť, že jednotlivé stránky sú dostupné cez štruktúru webu, navigačné menu, interné prelinkovanie, sitemapu (odoslanú cez Google Search Console). Potom si skontrolujte, či neblokujete Googlebotovi prístup na niektoré stránky cez Robots.txt. Takisto či nemáte omylom nastavenú značku „noindex”, prípadne či cez interné odkazy na webe nemáte nasadenú značku „nofollow”. V oboch prípadoch sa Googlebot na stránku nedostane, necrawluje ju, ani neindexuje.

  • Google stránky objaví, no nezaindexuje.

Toto sa môže diať, ak váš web nie je mobile alebo celkovo užívateľsky friendly, prípadne je pomalý. Ďalej pokiaľ má nedostatok obsahu, prípadne ten Google nevie prečítať. Opačným prípadom je, ak sa na stránke nachádza priveľa duplicitného obsahu. Stať sa to môže tiež vtedy, ak máte nulovú autoritu, takmer žiadnu dôveryhodnosť a vaša stránka pôsobí v očiach vyhľadávača nekvalitne.

Kedy Google vyradí stránku z indexu?

Najčastejšie to spôsobujú tieto tri príčiny: 

  • Stránka dlhšiu dobu opakovane vracia chybný stavový kód alebo serverovú chybu a crawler na to narazil pri prechádzaniach webom. 
  • Na stránke je nasadená direktíva pre robotov „noindex”.
  • Vyhľadávač vyhodnotil, že daná stránka má minimum obsahu, alebo je nezaujímavý, tým pádom sa takmer nezobrazuje, a preto ju vyradil z indexu. 

Základné kroky pre úspešnú indexáciu

Ak chcete, aby Google stránky úspešne zaindexoval, najprv sa treba uistiť, že sú v poriadku z hľadiska technického SEO. Nezablokovali ste na nich prístup robotom, dostanú sa na ne cez interné linky na webe i cez sitemaps. Okrem toho zabezpečte, aby sa na vašom webe nachádzal dostatok kvalitného, jedinečného a hodnotného obsahu pre užívateľov. Ten však musí byť čitateľný i pre Google. Nezabúdajte ani na dobrú užívateľskú skúsenosť. Výrazne vám tiež pomôžu spätné odkazy. Posilnia autoritu webu, dôveryhodnosť, vďaka nim sa na váš web ľahšie dostanú roboty i užívatelia. Dajte si teda záležať na SEO i linkbuildingu a môžete sa vyhnúť takýmto nemilým technickým problémom.

Nástroje na indexáciu

Google Search Console

Pokiaľ chcete manuálne skontrolovať indexáciu menšieho množstva stránok, využite URL Inspection tool v Google Search Console. Pre úspešný Google Search Console index stačí vložiť URL, ktoré si potrebujete preveriť, a zobrazia sa vám detailné informácie o ich (ne)indexácii.

Marketing Miner Fulltext Index Checker

Máte podozrenie na desiatky či stovky nezaindexovaných URL? Pomôžte si týmto nástrojom od Marketing Miner. Umožní hromadnú kontrolu stránok a odhalí tiež príčinu, prečo nie sú zaindexované.

Potrebujete pomôcť s webom či e-shopom? Máte otázky v oblasti SEO alebo marketingu celkovo? Neváhajte sa obrátiť na našich odborníkov a nadšencov v jednom z High5. Radi vám pomôžu na vašej ceste k úspechu.