Archetypy v marketingu

Definícia

Archetyp je univerzálny model správania a myslenia, ktorý sa objavuje naprieč kultúrami a históriou. V marketingu slúžia archetypy ako silné symboly, ktoré pomáhajú budovať výraznú a emocionálne príťažlivú identitu značky. Umožňujú značke komunikovať so zákazníkmi na hlbšej úrovni, čím zvyšujú ich angažovanosť a lojalitu.

Popis

Prvý koncept archetypov predstavil švajčiarsky psychológ Carl Gustav Jung, ktorý ich vnímal ako súčasť kolektívneho nevedomia, teda spoločného psychického dedičstva ľudstva. Dnes sa archetypy chápu ako všeobecne uznávané postavy, ktoré predstavujú základné ľudské motivácie a emócie.

Margaret Mark a Carol S. Pearson identifikovali 12 hlavných archetypov:

TVORCA

Tento archetyp inšpiruje ostatných k tvorivosti a prebúdza túžbu „tvořiť ako on“. Očaruje svojou kreativitou, prináša nové nápady a zameriava sa na inovácie a krásu.

Značky: Lego, Canon, YouTube a Apple.

VLÁDCA

Vládca reprezentuje moc, kontrolu a zodpovednosť. Vedie a riadi, často sa spája so značkami luxusu a najvyššej kvality, ktoré inšpirujú ľudí k úspechu a výnimočnému životu.

Značky: Rolex, Mercedes, Louis Vuitton.

OPATROVATEĽ

Starostlivosť a empatia sú prioritou opatrovateľa. Pomáha ostatným s veľkodušnosťou a zameriava sa na stabilitu a bezpečie. Typickými značkami sú tie zo zdravotného a detského segmentu.

Značky: Johnson & Johnson, Pampers či bezpečnosťou preslávené Volvo.

CHLAP OD VEDĽA

Cieľom je spojiť sa s ostatnými a zapadnúť do komunity. Tento archetyp predstavuje obyčajnosť a autentickosť, bez túžby vyčnievať.

Značky: Hornbach, Levis, Ebay.

KLAUN

Klaun miluje zábavu a užíva si každý moment. Bojí sa nudy a snaží sa do každého okamihu priniesť smiech a radosť.

Značky: Skittles, Fanta alebo Doritos.

MILENEC

Zameriava sa na zmyselnosť, krásu a lásku. Milenec chce vytvoriť intímne spojenie s ľuďmi a pritiahnuť ich svojou atraktivitou.

Značky: Chanel, Ferrero Rocher.

HRDINA

Odvážny a ambiciózny, snaží sa zlepšiť svet. Hrdina miluje výzvy, nič ho nezastaví.

Značky: Nike, Snickers, FedEx.

KÚZELNÍK

Kúzelník vidí možnosti tam, kde ich iní nevidia, a usiluje sa o naplnenie snov. Jeho cieľom je transformácia a inovácia.

Značky: Walt Disney, Polaroid.

REBEL

Porušuje pravidlá, miluje risk a bojuje za slobodu. Rebel rád vybočuje a šokuje.

Značky: Harley Davidson, MTV.

OBJAVITEĽ

Túži po slobode a dobrodružstve, neustále skúma nové miesta a zážitky.

Značky: The North Face, Jeep.

MUDRC

Hľadá pravdu a porozumenie prostredníctvom inteligencie a vedomostí. Mudrc sa zameriava na štúdium a výskum, ale niekedy zostáva príliš teoretický a nekoná.

Značky: Google, The Wall Street Journal.

NEVINNÝ

Nevinný je symbolom optimizmu, viery a túžby po šťastí. Snaží sa robiť správne veci a žije v svete predvídateľnosti a dokonalosti.

Značky: Coca Cola, Dove.

archetypy v marketingu

(Zdroj: Ecommerce Bridge)

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44
Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53
821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596

Fakturačné údaje

IČO: 48 159 786
IČ DPH: SK2120078708
Komárnická 119/44, Bratislava, 821 02

Office

Trenčianska 704/53, 821 09 Bratislava

Kontakt

info@high5.sk
0904 876 596
© 2024 Vytvorené so ❤️ marketingovou agentúrou High5
High Five studio s.r.o.
Ochrana osobných údajov a podmienky