Spätný odkaz, známy aj ako backlink, je hyperlink z iného webu smerujúci na našu webstránku. Súbor spätných odkazov smerujúcich na našu webstránku je dôležitou súčasťou off-page faktorov SEO (optimalizácia pre vyhľadávače). Tieto spätné odkazy sú dôležité, pretože môžu zvýšiť autoritu a dôveryhodnosť našej webstránky vo vyhľadávačoch, čo môže mať za následok vyššie umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania.
Linkovanie sa zvyčajne vykonáva pomocou tzv. anchor textu, čo je aktívny klikateľný odkaz. Môže sa však tiež realizovať prelinkovaním prostredníctvom obrázkov.
Získavanie spätných odkazov je kľúčovou súčasťou optimalizácie pre vyhľadávače (SEO). Ak existuje desať rovnako kvalitných a starých webov zameraných na rovnaké kľúčové výrazy, kvalita a množstvo spätných odkazov budú rozhodujúce pre umiestnenie stránok vo výsledkoch vyhľadávania pre daný kľúčový výraz.
Spätný odkaz je pre SEO hodnotnejší, ak existuje vysoká tematická príbuznosť medzi zdrojovým a cieľovým webom a ak má zdrojový web vysokú autoritu.
Pre lepší SEO efekt by odkazy mali byť jednostranné, nie vzájomné (tzv. A-B schéma).
Odkazy môžu obsahovať atribút, ktorý vyhľadávačom dáva inštrukciu, či ich má navštíviť (dofollow) alebo nie (nofollow). Dofollow je predvolený stav aj bez uvedenia atribútu. Hoci odkazy s atribútom nofollow majú pre SEO nižší prínos, sú prirodzenou súčasťou odkazového portfólia.
Je potrebné sa vyhýbať tzv. linkovým farmám, teda stránkam, ktoré sú vzájomne prepojené s cieľom vytvárať veľké množstvo odkazov. Získanie mnohých odkazov z takýchto stránok môže viesť k penalizácii od Googlu.
V blogovom článku Správne písanie titulkov: 4 najčastejšie chyby, ktorým sa vyvarovať sa nachádza spätný odkaz z anchor textu: „SEO“ na našu stránku: https://high5.sk/sluzby/seo/ .
(ukážka spätného odkazu)