Heatmapa, preložená aj ako teplotná mapa, je vizuálny analytický nástroj, ktorý sleduje aktivity používateľov na webovej stránke a následne ich vyhodnocuje pomocou farebnej škály v reálnom čase. Tieto mapy zobrazujú interakcie používateľov bez potreby porovnávania metrík, čo umožňuje ľahšie identifikovať vzory a trendy.
Heatmapy používajú farby a vzory na vizualizáciu získaných informácií, pričom intenzita farieb ukazuje mieru záujmu používateľov o konkrétne časti stránky. Najhorúcejšie, teda najviac zvýraznené oblasti sú tie, ktoré najviac priťahujú pozornosť používateľov.
Heatmapy sú užitočné pre tých, ktorí chcú zlepšiť efektivitu svojich webových stránok, prispôsobiť ich používateľským potrebám a zvýšiť konverzie. Výsledky môžu pomôcť optimalizovať štruktúru webovej stránky, upraviť navigačné menu, zefektívniť bannery, alebo odstrániť prvky, ktoré nezaujímajú zákazníkov a môžu zbytočne spomaľovať stránku. Najznámejšie nástroje na sledovanie pohybov používateľov na webe sú Hotjar a Crazy Egg.
S pomocou heatmap môžeme získať cenné informácie, ako napríklad:
Scroll Heatmap
Zobrazuje, do akej miery návštevníci scrollujú po stránke. Táto informácia napovedá, kde umiestniť dôležité CTA prvky a kde je to menej efektívne, pretože hustota návštevnosti v týchto častiach je nízka.
Click Heatmap
Ukazuje, kde návštevníci klikajú, vrátane pokusov o kliknutie na neklikateľné prvky. Táto informácia môže byť využitá na odstránenie alebo interaktivizáciu týchto častí.
Overlay Heatmap
Zobrazuje percentuálnu hodnotu klikov na jednotlivé prvky stránky, podobne ako Google Analytics.
Hover/Move Heatmap
Nezaznamenáva kliknutia, ale pohyby myšou po stránke, čo ukazuje, kde návštevníci sústredia svoju pozornosť.
Attention Heatmap
Okrem farebnej škály aktivít zobrazuje aj čas, ktorý návštevníci strávili na konkrétnom mieste stránky.
(ukážka ako môže vyzerať heatmapa)